“Reivindiquem molt l’accessibilitat cognitiva que afecta les persones amb TEA”. Així ho va declarar ahir la presidenta de l’Associació d’Afectats d’Autisme d’Andorra (Autea), Inés Martí. Aquestes persones tenen una altra manera d’accedir als diversos equipaments urbans i hi ha factors que els poden ajudar molt, com ara la tipologia dels senyals de trànsit, els colors o la il·luminació, va afegir. 
Martí ho va dir en el marc de la primera jornada Ciutats amables que es va celebrar ahir amb l’objectiu d’“obrir la ment de les persones més implicades en la transformació dels entorns”, va explicar. Uns entorns que també “s’han d’adaptar millor a les  bicicletes i les cadires de rodes”, va afegir la presidenta de l’Associació de Persones amb Diversitat Funcional del Principat d’Andorra (Amida), Agustina Grandvallet. Al seu parer, s’ha avançat força amb la Comissió de foment de l’accessibilitat, tot i que encara queden moltes coses a fer. Per Grandvallet continua havent espais en els quals se senten discriminats, com ara algunes botigues a les quals no poden accedir amb cadires de rodes. També va insistir en la manca d’accessibilitat acústica a la CASS, tot i que hi han insistit força. “És com picar pedra”, va subratllar. Igualment, va destacar la importància d’“invertir en infraestructures que ens facin la vida més fàcil”. 
En la introducció de la jornada, l’arquitecta Betty Faura va apuntar la necessitat d’implicar la ciutadania per exigir als polítics que facin els canvis urbanístics necessaris de manera que les ciutats “siguin espais per viure i no per sobreviure”. 
Durant la jornada, diversos experts van explicar quins elements s’han de tenir en compte a l’hora de construir ciutats accessibles per tothom. En aquest sentit, un dels ponents, el director d’innovació i desenvolupament de CESYT, Juan Carlos Verona, va assenyalar alguns dels indicadors de la ciutat saludable, com ara el percentatge de biomassa, la diversitat faunística i botànica, la distància a les zones verdes, la concentració de contaminants i els espais dedicats a la convivència i al trànsit. 
El ministre d’Ordenament Territorial, Jordi Torres, es va referir en la inauguració a algunes de les millores en infraestructures que s’estan portant a terme al país per regular el trànsit, com ara la desviació de Sant Julià de Lòria o els canvis en el transport públic.