Diari digital d'Andorra Bondia
Antoni Sasplugas i Enric Pujal, secretari general i president de l’ACA, respectivament, en la presentació de l’Imaca 2017, ahir.
Antoni Sasplugas i Enric Pujal, secretari general i president de l’ACA, respectivament, en la presentació de l’Imaca 2017, ahir.

Baixa la sinistralitat el 2017 tot i que van ser quatre les víctimes mortals


Escrit per: 
P.G. / FOTO: J.G.

L’Informe de mobilitat de l’Automòbil Club d’Andorra (Imaca) del 2017 registra una davallada de la sinistralitat respecte de  l’exercici anterior. Més concretament, disminueixen els accidents amb víctimes greus, que baixen un 27%. En concret, van ser 524 els accidents a la xarxa viària, dels quals 276 van ser amb víctimes i la resta, sense. Aquesta és la dada positiva de l’informe; la negativa, les quatre víctimes mortals que van morir a les carreteres del Principat. Totes en accidents de moto. Una  xifra negra que contrasta amb la de zero víctimes  del 2016, que és l’objectiu que persegueixen tots els agents implicats en la mobilitat, tal com van destacar el secretari general i el president de l’Automòbil Club Andorra (ACA), Antoni Sasplugas i Enric Pujal, respectivament. 

ALCOHOL I DROGUES 
L’Imaca 2017 destaca també un increment de controls policials en diferents campanyes, fet que té com a conseqüència que s’hagin doblat les sancions i potser també que hagi davallat el nombre d’accidents. De totes les sancions, l’ACA remarca les multes per conduir sota els efectes de l’alcohol i les drogues, que s’han incrementat, com també ho han fet els accidents provocats pels seus efectes. L’any passat hi van haver 88 sinistres amb 20 víctimes en què la droga i l’alcohol estaven implicats al volant. Val a dir que en les franges d’edat d’entre els 30 i els 49 anys i en els majors de 50 és on s’ha produït un increment de més del 150% de sancions. En aquest aspecte, els responsables de l’ACA remarquen la manca de conscienciació. Pel que fa al perfil dels conductors sancionats, Pujal va remarcar que veuen positiu que  siguin els més joves els que demostren que estan més conscienciats d’aquests perills, ja que això vol dir que “aquests joves es faran grans i hi haurà més conscienciació”. 
Per altra banda, i preguntat per un dels assistents, Sasplugas va dir que, a diferència del que poden pensar moltes persones que per ser un país turístic  potser els conductors que més provoquen accidents són els de fora, va remarcar que la majoria són andorrans.   

PUNTS D’ALTA SINISTRALITAT
Per altra banda, en matèria de multes, des de l’ACA alerten que encara hi ha molts conductors que no respecten normes bàsiques com portar el cinturó de seguretat o tenir en vigor l’assegurança. En aquest sentit, destaquen que hi ha una davallada en l’absentisme de les inspeccions tècniques (ITV), i que el parc automobilístic andorrà s’ha renovat i les carreteres estan en bon estat. Per tot això, conclouen que “l’automobilista és el primer factor d’accidentalitat en els trams detectats de concentració d’accidents”. 
De fet, l’Imaca del 2017 fa un repàs a tots els temes dels informes que s’han fet en els darrers cinc anys per veure com han evolucionat, i destaca que en el del 2014, en què es parlava d’una vintena de trams de concentració d’accidents, encara no se sap si s’ha reduït l’accidentalitat en tots. Però s’apunten les millores viàries que s’han fet en alguns, i es continua afirmant que les causes dels accidents són principalment l’excés de velocitat, la distracció del conductor, les altes taxes d’alcohol, els avançaments indeguts i no respectar la senyalització; en definitiva, el factor humà. 

PLA PER REDUIR ACCIDENTS
L’ACA està treballant en un pla de mobilitat que ahir mateix va presentar al ministre Jordi Torres, perquè “a Andorra si no ens posem d’acord diversos autors de la mobilitat per portar a terme diverses accions és difícil que siguin efectives”. El que es vol és perseguir per al 2019, ja que per a aquest any ja saben que no serà possible, l’objectiu de zero víctimes a la carretera. El pla anirà destinat sobretot a motociclistes i contempla cursos formatius específics per a ells, entre  altres idees.  “La idea és aplicar-ho com més aviat millor perquè ara a l’estiu comencen a circular més motos”, va dir el president de l’ACA.

PASSOS PER A VIANANTS
Al primer informe de l’Imaca, el 2012, es va detectar la problemàtica que hi ha als passos de vianants, on s’esdevenen atropellaments, entre moltes altres causes, per la manca de visibilitat, de senyalització i d’homogeneïtzació d’aquestes ratlles horitzontals. Des de l’ACA remarquen que ha estat el punt en què menys s’ha evolucionat, i “continua sent una assignatura pendent”, tal com va dir Sasplugas, de gairebé totes les parròquies. “El vianant no s’ha de veure com un actor secundari, sinó com el de dalt de la piràmide de mobilitat”, va dir Sasplugas. 
Per tot això, des de l’ACA es continua reclamant una senyalització igual per a tots els passos de vianants des de la frontera espanyola a la francesa, i també que es respectin unes zones d’aproximació, uns mínims espais, per tenir una visibilitat correcta. També es destaca que,  dels més de 800 passos de vianants, només una desena disposen d’un dispositiu d’alerta per a invidents.
En aquest sentit, val a dir que durant el 2017 han baixat el nombre d’atropellaments. 

SENSE ESPAI PER A BICIS
El 2015 l’Imaca parlava de la mobilitat en bicicleta; ara per ara, però, encara es nota una manca d’espai per circular amb  seguretat en bici. Només hi ha espais reservats per a bicicletes molt fragmentats i inconnexos, i cap carril segregat, és a dir, separat; només hi ha vorals a la carretera marcats amb ratlles sense cap separació. 
Per altra banda, els informes que més han evolucionat han estat el de l’ús del vehicle elèctric i el de l’open data. L’ACA va felicitar ahir tots els agents implicats a fer d’Andorra un referent en l’ús del vehicle elèctric i Sasplugas va remarcar que ha estat una visió de país la que ha ajudat a tirar endavant aquest projecte, cosa que també reclama per al de l’ús de la bicicleta o la senyalització de passos de vianants, per exemple. 
En el cas de l’open data, l’Imaca, que s’ha presentat en diversos formats, ja tendeix cap a aquest objectiu, però des de l’ACA es reclama també establir un ordre en les dades, perquè moltes parròquies registren la sinistralitat amb dades diferents. La cònsol d’Escaldes, Trini Marín, va comunicar a Pujal que les corporacions ja han posat mà a l’obra per homogeneïtzar aquesta recollida de dades, segons va avançar ahir el president de l’ACA.

 

Imaca
sinistralitat
trànsit
bicis
passos per a vianants
ACA

Compartir via

Comentaris: 0

Contacta amb nosaltres

Baixada del Molí, 5
AD500 Andorra la Vella
Principat d'Andorra

Telèfon: + 376 80 88 88 · Fax: + 376 82 88 88

Formulari de contacte