La sinergia de diferents actors va fer possible que el passat mes de juny es posés en marxa una nova botiga Carisma a Escaldes-Engordany (a l’avinguda Fiter i Rossell), gestionada, en aquest cas, per personal d’Agentas, l’agència de treball amb suport de l’Escola Especialitzada Nostra Senyora de Meritxell (EENSM). El projecte ha estat “tot un èxit”, segons assenyalen el director del servei d’integració i ocupació laboral de l’EENSM, Sergi Marsal, i el responsable de l’equip de treball de la botiga, Quim Salvat. De fet, han estat nombroses les tones de material que han rebut a la botiga, la gran majoria de les quals s’han posat a la venda, i a més a més s’ha aconseguit una mitjana d’una trentena de clients diaris. El projecte dóna ara com ara feina a onze persones, sis de les quals titulars i les altres en formació, ja que serveix també per formar usuaris d’Agentas, de cara a poder desenvolupar feines relacionades amb l’atenció al públic o la gestió de magatzems, per exemple, en empreses.
I la bona experiència del projecte ha servit perquè ja es projectin noves iniciatives, com ara la possibilitat d’obrir una altra botiga i, a més, a Escaldes-Engordany es podrà disposar d’un magatzem cedit pel Comú, que servirà perquè es puguin recuperar objectes voluminosos, com mobles, perquè se’n pugui fer la restauració, i també serà un punt d’“exposició” d’aquest material, tal com explica Salvat.
Marsal posa en relleu que es tracta d’un model interessant i que es potenciarà, donada la situació de crisi que s’arrossega i que encara no s’han concretat les mesures per al foment de la inserció laboral a l’empresa ordinària de les persones amb diversitat funcional. Així, assenyala que ja que estan pendents d’aprovar-se aquestes mesures “apostem per crear nosaltres alternatives laborals”. De fet, Agentas compta ara amb 135 usuaris, deu dels quals estan en llista d’espera duent a terme el pla d’orientació i recerca de feina. Dotze treballen a l’equip mòbil, 70 en una empresa ordinària i 27 en un enclavament (diferents usuaris en una mateixa empresa). Onze més estan a la botiga Carisma.
Tant Marsal com Salvat posen en relleu el fet que hi hagi hagut moltes donacions i que a més a més s’hagin pogut dur a terme moltes transaccions. Per exemple, de roba n’han rebut una tona, de llibres més de 100 quilograms i de CD i DVD, uns 35 quilograms més. Destaca que la gran majoria d’aquests objectes es poden reutilitzar. Les persones que hi treballen exposen que l’experiència és molt positiva i es mostren satisfetes amb l’acceptació que ha tingut també la botiga entre els clients.
El projecte va començar a caminar al juny impulsat des del sector públic i el privat. D’aquesta manera, els ministeris de Salut i Turisme i Medi Ambient van finançar els primers salaris i van ajudar en el condicionament del local i el transport, Carisma va fer l’aportació de fons per iniciar l’activitat i va sufragar els costos de funcionament inicials, i l’escola Meritxell, a través d’Agentas, hi aporta els professionals. A més el Comú d’Escaldes-Engordany va habilitar la zona per a l’estacionament dels vehicles davant de la botiga i ara cedirà el magatzem, i Andbank va cedir el local.
Segons Marsal, el projecte beneficia totes les parts. Així, Agentas pot oferir un lloc de treball a persones amb diversitat funcional i també pot formar-ne d’altres perquè tinguin accés al mercat laboral, Medi Ambient aconsegueix incidir en la reutilització d’objectes i a més s’ha “revitalitzat la zona” (Fiter i Rossell) gràcies a l’afluència amb què compta la botiga, la qual cosa beneficia el Comú. Pel que fa a Andbank, es dóna ús a un local que tenien en desús i pot incorporar aquest projecte a la responsabilitat social corporativa, Salut i Benestar aconsegueix donar visibilitat a un projecte amb caràcter social i Carisma pot obtenir uns beneficis que podrà destinar a altres entitats. De fet, després de concloure aquest període de prova s’espera que la botiga sigui autosuficient el 2015 i els beneficis serveixin per pagar totes les despeses i a més es generin beneficis per a Carisma. A més, si es posa en marxa una nova botiga hi haurà més beneficis i certs costos es podran repartir. A banda, el fet de poder disposar d’un magatzem també farà que es puguin recuperar objectes molt més voluminosos.
Shopping Festival
Aquest dissabte passat i dissabte que ve la botiga participa en l’Andorra Shopping Festival, amb un estand davant l’església d’Escaldes-Engordany en què es recull roba i sabates i que a més servirà per donar a conèixer el projecte.