Temperatures cada vegada més altes a l’hivern, i no només en aquesta estació, sinó de manera generalitzada tot l’any, un efecte típic del canvi climàtic que ens afecta. Sense anar més lluny, segons els gràfics publicats ahir per Andorra Recerca i Innovació (ARI), la temperatura del mes de gener ha estat 2,3 graus per sobre de la mitjana dels darrers 30 anys. Una situació que continua essent “preocupant” i que “malauradament comencem a assumir”, diu el meteoròleg Guillem Martín del Servei Meteorològic Nacional. I és que si ens ho mirem objectivament les temperatures estan pujant i fa saltar l’alarma el fet que l’any passat no hi hagués cap mes amb cap anomalia negativa: “tots els mesos del 2021 van ser càlids”, afirma, i això és “anormal”, un signe incontestable del canvi climàtic.
Coincideix en aquesta valoració la investigadora de l’ARI, Anna Albalat, que relaciona aquestes temperatures que cada vegada són més elevades amb l’altre element que entra dins de l’equació: les precipitacions que es presenten amb intensitats més elevades però concentrades amb menys dies. Al seu parer, “al Pirineu notarem molt el canvi climàtic”, cosa que hauria de replantejar cap on anem i com hem d’actuar. Perquè si una cosa està clara, en la seva opinió, és que “assegurar la neu en cotes baixes és el que anirà una mica en contra”.
En relació amb les precipitacions, Martín sosté que a Andorra “no es pot parlar de sequera”, almenys ara per ara. Així, tot i que l’Organització Mundial de la Meteorologia acaba de confirmar que hi ha una manca d’aigua generalitzada al sud d’Europa, a una escala més local sosté que estem dintre de la normalitat, “potser una mica per sota del 2021”, matisa, però només “lleugerament”. De fet, també pel que fa als gruixos de neu “estem al voltant del normal per l’època de l’any”, assenyala. El que passa és que hem tingut moments amb més neu de la que tenim ara, quan s’han produït pics de precipitacions intenses, com va succeir després de Reis, i cal tenir en compte que el vent també s’ha emportat la neu dels cims.
Albalat també s’ha referit a aquesta qüestió concretant que tot i que tenim la sensació que darrerament hi ha hagut poques precipitacions, en el que portem d’any, a partir de les dades recollides a les estacions meteorològiques, la mitjana acumulada aquest mes de gener “està dintre del normal amb valors absoluts”. Així, prenent de referència l’estació Central de FEDA, hi ha hagut 47 mil·límetres mensuals de precipitació de mitjana en aquest període; ara bé, el que passa és que s’ha concentrat en un episodi de dos dies. “Això és el que sorprèn”, diu.
Sobre això, recorda que a principis de desembre, el 10 i l’11, hi va haver dues nevades força importants, i també el 28 de novembre hi va haver precipitacions. “Semblava que apuntava bones maneres”, comenta.
Dilluns hi podria haver dificultats per neu a totes les cotes
Dilluns vinent hi podria haver complicacions a les carreteres perquè podria precipitar en forma de neu a totes les cotes. Així ho avança el meteoròleg Guillem Martín. Segons explica, de moment tenim encara un anticicló per a un parell de dies, fins divendres. Llavors arribarà una cua de front que portarà una pertorbació sense precipitacions, però que obrirà la porta a l’arribada d’una pertorbació la nit de diumenge a dilluns que ens afectarà sobretot el matí de dilluns, amb precipitacions generalitzades. Tot i que s’haurà d’anar seguint els pròxims dies amb més exactitud per definir amb precisió la previsió, la neu podria precipitar en qualsevol cota. Per aquest motiu, Martín fa una crida a la precaució, i més si tenim en compte que fa dies que no neva “i estem acostumats a desplaçar-nos a la feina amb tota comoditat”. El meteoròleg recomana consultar la web del Servei Meteorològic i els seus canals de difusió per seguir de prop l’evolució del temps. També recorda que el canal d’acció climàtica informa dels resums mensuals de precipitació.