El desembarcament d’Uber a Andorra ha propiciat que les dues associacions de taxistes -la de Taxistes d’Andorra (ATA) i de la Taxistes Interurbans (ATI)- hagin deixat banda les seves diferències històriques. Avui i sota els auspicis de Govern han decidit unir esforços per impulsar una centraleta o plataforma única digital totalment modernitzada a través de la qual gestionar totes les demandes de vehicles.

Representants de les dues associacions s'han reunit amb el secretari d’Estat de Transició Energètica, Transports i Mobilitat, David Forné, i aquest, després de la trobada, ha destacat que la posada en marxa de la centraleta “és una aposta per la modernització perquè el sector ho necessitava. Les dues associacions ho han vist claríssimament. Serà una centraleta en temps real i s’anomenarà Taxi Andorra”. De fet, segons ha explicat, ja s’hi treballava en el marc del nou reglament del taxi i ha afegit que l’arribada d’Uber “servirà no com una amenaça sinó com una oportunitat per modernitzar el sector. Uber no arriba al Principat per fer una competència directa als taxistes, sinó que oferirà un servei més prèmium”.

FALTA DE TAXIS
A més, en opinió de secretari d’Estat “falten taxis. Disposem, al país, de menys d’un taxi per cada mil habitants quan a les ciutats del nostre entorn tenen tres o quatre taxis per cada mil habitants”.

El president de l’ATI, Armand Godoy, ha manifestat que “el que provocarà aquesta central única és el que sempre hem volgut o el que fa molts anys que volem”, que és l’ús de la tecnologia per garantir un millor servei al ciutadà. D’aquesta manera, ha subratllat que “hi haurà un call center, que cobrirà una part de les necessitats dels usuaris, però després disposarem de tota la tecnologia que arriba per darrere”, com pot ser una aplicació, WhatsApp o la pàgina web. “Crec que són bones notícies per a tota la població i per a totes les parts implicades”, ha conclòs. L’ATI sempre ha estat l’associació més partidària de la unió.

En relació amb l’aterratge d’Uber, els representants de les dues associacions han coincidit en assenyalar que “inquieta” però “no genera por”. Uber oferirà viatges a partir del mes vinent amb una vintena de vehicles, segons les dades que ha facilitat Forné.

De l’arribada del servei de vehicles amb conductor (VTC), Forné se n'ha assebentat fa quinze dies “quan em va arribar la informació des del Registre de Comerç”. 

Fer conviure una modalitat amb l’altra serà clau en la redacció del nou reglament que Forné vol tenir enllestit a principis de l’any vinent i no inclourà un augment de tarifes. “Govern sempre ha estat al costat del servei públic”, ha emfatitzat.

Per part de l’altra associacio, l’ATA, el seu president, Víctor Ambor, ha destacat l’acostament de posicions i els beneficis que comportarà la utilització de la centraleta única. “Hem agafat un bon camí i ara hem de tirar endavant fins al final, per unificar tot el sector i treballar per la ciutadania”, ha dit Ambor.

Per al president de la principal agrupació de taxistes, les decisions que s'han pres després de dues hores de reunió serviran, entre altres coses, per reduir el temps d’espera en la demanda d’un servei. Ambor descarta, a més a més, que la irrupció d’Uber posi en risc llocs de feina de taxistes: “Hi ha força demanda”, ha dit, especialment en temporada d’hivern i els mesos d’estiu.

L’aplicació Uber, disponible tant per a Android com per a iPhone, permet demanar un vehicle registrat i seguir-ne el recorregut en temps real. La multinacional nord-americana està present en més de 15.000 ciutats, sent la companyia de referència del sector a escala mundial.

La seva arribada havia aixecat molt neguit entre els taxistes que havien sol·licitat la reunió que ha tingut lloc aquesta tarda amb el secretari d’Estat. Uber a banda, s’havien queixat en els darrers mesos de la gratuïtat dels busos i de l’ampliació del servei nocturn.

Sobre Uber, exposaven el greuge comparatiu que suposava que ells han de tenir carnet de taxista, el nivell de català i un coneixement del territori, cosa que els conductors de VTC no haurien de complir.

 

COMPLEMENTAR L’OFERTA
Segons la companyia, la voluntat és “complementar l’oferta de transport privat de passatgers a Andorra en un moment en què la mobilitat en el Principat és vital”. 

El servei estarà disponible les 24 hores del dia i els 365 dies de l’any, amb l’objectiu de donar resposta a la creixent demanda de mobilitat interna i turística.

En els darrers anys s’han produït protestes a diferents ciutats, especialment a llocs com Barcelona, en contra de la competència que suposa el servei d’Uber pels sistemes de transport tradicionals regulats per llei.