La carretera general 6 que comunica Andorra amb el poble alturgellenc d’Os de Civís es va reobrir ahir de manera parcial per facilitar els combois sota vigilància i controlats, amb pas alternatiu. La decisió es va prendre amb l’objectiu que poguessin sortir les persones que estaven allotjades a la població.
El primer comboi amb una vintena de vehicles va sortir ahir a dos quarts de dues, coincidint amb una pausa en els treballs de neteja i estabilització del terreny afectat per l’esllavissada de dimarts provocada per les fortes pluges. Un segon comboi va sortir a les nou de la nit quan ja havia finalitzat la jornada laboral dels operaris amb la maquinària. Avui s’ha organitzat un tercer comboi a dos quarts de deu del matí.
Això no suposa la reobertura de la carretera per al pas de vehicles ja que es continua treballant per poder restablir la circulació al més aviat possible, sempre que la meteorologia i la seguretat ho permetin. En aquest sentit, el president de l’Entitat Municipal Descentralitzada d’Os de Civís i hoteler, Jordi Betriu, va assenyalar que fins aquest divendres no se sabrà si la reobertura serà total “perquè encara queda molta feina a fer amb la maquinària pesant”, tot recordant que dimarts van caure sobre la via unes 4.000 tones de runa amb pedres i terra (2.000 metres cúbics).
Estudi geològic
Betriu va esmentar també la bona i eficaç feina duta a terme des d’Andorra. La posada en marxa dels combois va ser el resultat de la reunió que es va fer ahir al migdia i en què van participar Protecció Civil, bombers, mossos d’esquadra, guàrdia civil, policia nacional, agents de circulació, geòlegs, representants del comú de Sant Julià de Lòria i de l’ambaixada espanyola i de la Diputació de Lleida.
Abans, els geòlegs de l’Institut Geològic de Catalunya, amb el suport de drons, van analitzar el terreny i van arribar a la conclusió que s’hauria de col·locar sensors a la muntanya a banda d’un mur de contenció o barreres de seguretat en formigó perquè encara poden caure més pedres. Aquests separadors modulars de formigó són de vegades reemplaçats per un dispositiu més lleuger, el separador de polietilè, en una mena de con rectangular alternativament vermell i blanc. Tenen una elevada resistència a l’impacte.
Mentre arribava la reobertura parcial, la preocupació anava en augment entre els clients que estaven retinguts en hotels de la població, alguns dels quals havien d’agafar un avió.
N’hi ha hagut altres que han aprofitar per allargar l’estada. Hi ha hagut reserves que s’han cancel·lat i altres que s’han modificat. Els restaurants han vist com no han pogut treballar durant uns dies considerats forts en plenes vacances d’agost.
Os de Civís és un lloc molt visitat, especialment per turistes que es queden a dinar. La previsió meteorològica, que no preveu pluges importants, serà fonamental per a la reobertura de la carretera i perquè tot torni a la normalitat, tot i que el barranc encara no està del tot estabilitzat.
El despreniment es va produir dimarts a la tarda, a la zona de la Font de les Canyoles, a causa de la forta pluja, la més intensa des de l’octubre de 2023. Aleshores van caure 79,5 litres per metre quadrat mentre que en aquest episodi es van recollir 81 litres per metre quadrat a Perafita, 18 dels quals van caure en mitja hora, o 65 a la Margineda, amb una intensitat màxima de 16 litres en mitja hora.
El fet que no hi hagués cap alerta va provocar la queixa del cònsol major de Sant Julià de Lòria, Cerni Cairat, mentre que la ministra d’Interior i Justícia, Ester Molné, va opinar que “els models del Servei Meteorològic no preveien la intensitat de la tempesta que finalment va descarregar sobre la zona. En els models del Servei Meteorològic no constava clarament que hi hauria una tempesta. Ara bé, ja se sap que la previsió meteorològica és més fàcil quan es parla d’una zona més àmplia. Sí que és veritat que, quan es va actualitzar posteriorment, ja es va veure que hi apareixia aquest episodi de tempestes”, va explicar dimecres en la seva visita a la zona.
Les esllavissades són, malauradament, habituals a la carretera general 6 i a la població d’Os de Civís, que fins i tot va veure com afectaven l’església i deixaven impracticable un dels accessos i una canonada de la xarxa d’aigua potable.
Transport de maletes i pas per la pista de muntanya
El tall de la carretera va provocar que alguns dels turistes que es van haver d’allotjar en hotels d’Andorra rebessin les seves maletes de mans dels empleats dels allotjaments d’Os de Civís que van anar a peu fins a la zona de l’esllavissada. Alguns dels clients que estaven en hotels de la població de l’Alt Urgell van optar per tornar a través de la pista de muntanya també coneguda popularment com ‘la ruta del contraban’, només accessible amb un vehicle amb tracció a les quatre rodes passant per la Collada de Conflent, i empalmar amb la pujada a coll de So, des d’on es baixa cap a Farrera i Tírvia. Una altra opció és la d’una pista forestal fins al poble de Civís i d’allà agafar la N-145 fins a la Seu d’Urgell.