Està a punt de començar el nou curs escolar, serà dimarts vinent, que arriba carregat d’algunes novetats que de fet ja es van anunciar el passat però que ara es posaran en pràctica des del primer moment. Ho explica el ministre de Relacions institucionals, Educació i Universitats, Ladislau Baró. La principal d’aquest curs, al seu parer, és que a segona ensenyança es comencen a substituir progressivament les tauletes per dispositius Chromebook. Una substitució, remarca, que “no és simplement de maquinària, sinó que hi ha la finalitat de reduir tant en termes quantitatius el nombre d’hores de treball en pantalla, però sobretot en termes qualitatius”. Com? Doncs intentant que els ordinadors estiguin més enfocats a criteris pedagògics. Per evitar, heus ací la importància, “tots els distractors que puguin anar associats amb el món de l’ús de les pantalles”.
L’altra de les accions, que ja es va començar a aplicar el curs passat i que es consolida enguany, és l'ampliació de les hores lectives dedicades a matemàtiques i llengua, assenyala el ministre. I recorda que l’objectiu és pal·liar els dèficits detectats en les proves PISA en matemàtiques, comprensió lectora i producció escrita. Però no només, puntualitza. També per l’avaluació interna realitzada pel departament de qualitat educativa. En aquest sentit, Baró apunta que el canvi de les tauletes pels ordinadors també va encaminada a reforçar “a curt termini” aquests aspectes relacionats amb les matemàtiques i la llengua.
I també l’educació s’ha d’anar adaptant a la realitat canviant del país en uns moments de molt creixement demogràfic, vinculat al creixement migratori, assenyala el titular d’Educació. És per això que una altra de les novetats més rellevants d’aquest curs és fer un esforç per donar més recursos a les aules d’acollida”, anuncia. I es fa amb una finalitat clara: assegurar uns nivells d’aprenentatge més rellevants.
“Normalitat”
A més d’aquestes novetats rellevants, la paraula que defineix aquest curs que està a punt de començar és la “normalitat”. Per saber de quants alumnes estem parlant, caldrà esperar la setmana que ve, exposa, tot i que recorda que només del sistema educatiu andorrà el curst passat ja n’hi havia més de 4.000.
Pel que fa als professionals de l’educació, a hores d’ara, de les poc més de 900 estan cobertes pràcticament totes menys dues o tres. Ara bé, no descarta que després, com va passar el curs passat, els primers dies de setembre hi pugui haver algunes baixes. “Estem fent un esforç per intentar tenir tot cobert a temps, i crec que de moment estem amb els objectius satisfets”.
“Volem que la tecnologia estigui al servei de criteris pedagògics”
Des d’Educació es vol incidir aquest curs en el desenvolupament del Pla per al bon ús de la tecnologia a les escoles que es va presentar el novembre passat. Ho exposa el ministre aportant de moment que les dotze accions estratègiques orientades a reforçar l’aprenentatge i l’ús de les tecnologies digitals previstes s’han desdoblat de manera que ara en són ja una trentena.
Per a Baró, un dels aspectes amb més incidència és el que té a veure amb la intel·ligència artificial (IA) “tant dins la feina dels estudiants com dins la formació del professorat”. I és que des del ministeri es considera que “és bo que tant els professors com els estudiants entrin en contacte amb aquesta nova realitat”. I doncs? Baró creu que té una doble cara: “una de molt positiva però també té un vessant que pot ser complicat i que també obliga a replantejar una mica la manera de fer els treballs acadèmics, la manera d’avaluar, etc.” Per tant, el titular d’Educació veu necessari també fer una reflexió en aquest àmbit.
En aquest sentit, valora positivament que el ministeri compti amb el departament d’innovació tecnològica, que dirigeix Xavier Campuzano, i que actualment està adscrit a Ensenyament Superior. “Intentem estar el màxim d’actius també amb això, també intentant evitar un sobrepès de la tecnologia”.
Dit d’una altra manera, assenyala Baró: que la tecnologia, també la intel·ligència artificial, “estigui limitada i que estigui sempre al servei dels criteris pedagògics”. I és que al seu parer el que no té sentit és voler-la extirpar del sistema educatiu “perquè estarien fent un mal favor als alumnes”. I més si es té en compte, tal com ja havia explicat amb anterioritat que PISA ja va anunciar que en pròximes avaluacions s’incorporaran proves on els alumnes hauran de fer ús de les xarxes socials i de la IA.