Si darrerament han hagut d’anar al metge de capçalera, potser s’han trobat que en comptes de donar-los hora d’un dia per l’altre, els diu que s’han d’esperar una setmana o fins i tot quinze dies. El motiu? Segons afirmen alguns metges generalistes la implantació de la història clínica compartida i del metge referent no està sent fàcil. Tal com han explicat els professionals consultats pel BonDia, la nova eina informàtica que han d’utilitzar està generant algunes “complicacions”, sigui per errors de funcionament o perquè segons els facultatius el programa és lent i els comporta més feina de la que tenien abans. A més, tampoc amaguen que el fet de seguir la via preferent ha portat més pacients a les consultes dels generalistes.


Anem a pams. En el cas del programa informàtic, els metges consultats asseguren que si bé és una eina útil en l’àmbit hospitalari, “no és gaire pràctic en el cas de l’assistència primària”. Segons exposen, “és molt lent” i requereix fer “molts passos” a l’hora de fer els informes o les receptes. Tot això es tradueix en més feina durant la visita i per tant, remarquen, “si abans el metge generalista dedicava uns 15 minuts a fer una visita ara, per poder mantenir l’atenció de qualitat, n’hi ha de dedicar uns 20 o 25”. Aquest allargament de la visita, asseguren, els fa reduir el nombre de pacients que poden atendre durant una jornada laboral i per tant, automàticament, s’allarga el temps d’espera per ser atès.


Si a aquest fet se li suma que  per poder seguir la via preferent hi ha més persones que acudeixen al generalista perquè els derivi a un especialista, el resultat són consultes més plenes. Ara bé, els metges consultats reconeixen que no a tothom afecta igual. Així, mentre aquells metges que ja tenien un volum de pacients alt es poden trobar més col·lapsats, en el cas del que tenien menys usuaris, tenen més facilitats per canalitzar l’augment de visites. Alguns pacients consultats han afirmat que han d’esperar fins a 15 dies, però en canvi hi ha facultatius que apunten que amb un marge d’una setmana poden donar hores.


De fet, hi ha pacients que arriben a parlar “d’overbooking” a les consultes, ja que els seus metges, a força d’insistir, els acaben donant cita ni que sigui per atendre’ls entre altres visites, per tant, sense garanties de complir els horaris.

Menys diners
Una reducció de consultes que, assenyalen, “també afecta a final de mes, perquè si atens menys pacients, cobres menys”. Igualment, remarquen que “tenim un extra de feina que no està remunerat”. Són per motius com aquests que afirmen estar “descontents amb el sistema”.


Una altra de les problemàtiques amb què s’han trobat són errors de funcionament del programa informàtic, de manera que expliquen que tot sovint “se’ns penja i no podem utilitzar-lo”. Tot i així, també són conscients que el sistema és relativament nou i que quan es fan canvis és habitual que sorgeixin dificultats, de manera que alguns es mostren més comprensius pendents que tot plegat es vagi posant a lloc.


La inquietud que ha generat tot plegat entre els professionals mèdics ha comportat que fins i tot s’hagi organitzat una reunió amb el Col·legi de Metges per tractar la qüestió i traslladar les problemàtiques detectades en espera de saber si es pot actuar d’alguna manera per corregir la situació.