La convocatòria del Sindicat de l’Habitatge d'Andorra (SHA) d'aquest vespre ha evidenciat l'oposició al projecte de llei de descongelació dels lloguers que fixarà les bases per a la desintervenció del mercat.

Durant l'acte, que ha aplegat unes 200 persones, la portaveu de l'entitat, Rebeca Bonache, ha explicat que el Govern presenta el text legislatiu com una proposta “equilibrada, gradual i garantista”, quan en realitat es tracta d’una “llei d’expulsió programada d'un nombre elevat de famílies que viuen al país”. 

Els assistents han corejat lemes com "què passa, què passa, ens quedem sense casa", “ni un euro més, abaixem els lloguers” i “polítics, què feu? L’habitatge no salveu” i les crítiques van ser per a Demòcrates i els partits que li donen suport.

Així, el secretari general de la Unió Sindical d'Andorra (USdA), Gabriel Ubach, ha dit que "el grup parlamentari Demòcrates per Andorra, amb el seu grup de Govern, no està tocant de peus a terra. No està mirant de fer una política social i d'habitatge per a la majoria de la població andorrana. Està fomentant i promocionant l'especulació immobiliària, ja fa molt de temps que ho està fent i tard o d'hora això s'ha d'acabar". 

Després d'afegir que "per què no hi van ells a vendre pisos a la Seu d'Urgell o a Coll de Nargó? Que hi vagin, a veure quina gràcia els fa", Ubach ha demanat eleccions anticipades ja, "no demà, avui", i ha previst que Andorra acabarà sent com Mònaco, "on la població treballadora ha de viure a Niça i al país només hi queda la gent amb alt poder adquisitiu".

En referència a "l'expulsió programada", el secretari general de l'USdA ha estat taxatiu: “a una persona que cobra 1.500 euros i li demanen 2.000 euros de lloguer només pot agafar les maletes i marxar”.

Per Bonache, "els preus s'han de regular, tant de lloguer com de venda. Aquesta és una línia vermella que vam marcar l'any passat el 6 de març i el 5 d'abril i és una de les demandes més clares que tenim. Les altres peticions que tenim són cap desnonament sense un habitatge alternatiu digne, no habitacional, un registre de la propietat transparent clar i per a tothom i que s'acabi amb la trampa del fill".

D'altra banda, el Sindicat de l'Habitatge ha convocat una manifestació per al 16 de maig que vol que sigui massiva, amb participació sindical i de partits polítics. Aquest vespre hi ha hagut una representació del Partit Socialdemòcrata (PS), amb Pere Baró i Joao de Melo; i de Concòrdia, amb Cerni Escalé i Núria Sagués. Per Pere Baró "no s’han posat les eines necessàries i descongelar avui en dia seria un autèntic suïcidi social que no ens podem permetre”.

Bonache, per la seva part, ha fet una crida a participar en la mobilització del mes vinent perquè "l'habitatge és un problema de país", i ha advertit que si la llei tira endavant "es pot trencar la pau social i el consens. Esperem que el poble reaccioni, perquè si no ens organitzem i sortim al carrer, no aconseguirem res". 

Per preparar la manifestació "es convocaran reunions amb entitats per sumar adhesions. Intentarem parlar amb totes les que puguem perquè s’afegeixin a la causa”, ha conclòs.

La concentració s'ha dut a terme, segons la portaveu del sindicat, perquè aquest dimecres acaba el termini de presentació d'esmenes al projecte de llei "i volem que es faci un allargament perquè es tingui en compte la contraproposta que vam enviar". Precisament, ara fa un any (5 d'abril del 2025) es va fer la darrera manifestació en defensa d'un habitatge digne.


Espot insisteix que la desregulació afecta 'només' el 25% dels contractes

"Amb el màxim respecte, la màxima empatia i la màxima comprensió". Així és com observava el cap de Govern, Xavier Espot, la concentració: "Entenc l'angoixa de les famílies davant de la desregulació d'un mercat que ara està absolutament regulat". Davant d'aquesta inquietud legítima, recorda Espot que el mercat de l'habitatge no quedarà completament desregular a partir de l'1 de gener, i que "només" entre el 20 i el 25% dels contractes de lloguer es desintervindran el 2027. Per compensar-ho, diu, la llei preveu un incentiu "molt fort" perquè el propietari no faci fora els llogaters actuals: "Si lloga el pis a un altre inquilí, la renda, inclòs l'increment potestatiu, no podrà  ser superior a la que li hauria cobrat a l'anterior". Seran "una minoria" els casos de llogaters desnonats, augura, "i per a aquests casos tenim una solució alternativa a través del parc públic". I conclou: "Som conscients que el llogater és la part més vulnerable i per això no hem sucumbit a la temptació de desregular completament el mercat ni a la solució fàcil de deixar la decisió als que entrin a la pròxima legislatura".