Contractar, sí, però vigilant el CO2
El ple del Consell Comarcal de l’Alt Urgell va adjudicar obres de millora en la il·luminació a sis municipis: Alàs i Cerc, Bassella, Oliana, Peramola, Ribera d’Urgellet i Valls de Valira, uns treballs en el marc del projecte Impulsa Energia que sumats ascendeixen a més de 220.000 euros, amb un termini d’execució de tres mesos i que en part dels casos van recaure en empreses radicades a la ciutat de Lleida. Acord de tots els grups en una sessió que va discórrer amb força placidesa amb matís introduït des de Compromís per Toni Mas: ¿per què en els criteris d’adjudicació no es té en compte prioritzar les empreses del territori i evitar d’aquesta manera les emissions de CO2 que es generen en els seus trasllats? En aquest sentit, “les empreses de fora són més contaminants que un operador del territori”, va argumentar. La proposta no va ser mal rebuda i els grups van estar d’acord d’estudiar-la jurídicament per introduir-la en futurs plecs de bases, després de puntualitzar que “aquí l’eficiència energètica anava lligada als sistemes lumínics”.
Sessió sense entrebancs, dèiem, on el Consell Comarcal es va adherir unànimement a la moció presentada per Junts i ERC per manifestar el suport a la creació d’un parc tecnològic a la Seu d’Urgell. Remei, de pas, a la “vergonya” que suposa ara la Ciutadella, va recordar Carlota Valls des de Compromís. El futur hub “el considerem molt important per a la comarca”, va manifestar la presidenta de l’organisme, Josefina Lladós, en consonància amb Valls, que havia expressat l’interès perquè el parc sigui un focus de coneixement científic, també en l’àmbit de la salut, “ja que no tindrem l’hospital que somiem”.
“Decebuts”
A penes un parell de conats de discussió es van escolar en la sessió. El més punyent, el disgust expressat per Valls per les maneres com es van sentir bandejats en el moment de la signatura del conveni amb el Síndic de Greuges de Catalunya perquè els seus serveis arribin als ciutadans de la comarca. Una iniciativa que va partir precisament de Compromís per l’Alt Urgell en l’anterior ple. “Estem molt satisfets perquè des que es va aprovar la moció [el mes d’abril passat] fins a la signatura ha passat un temps rècord i és un pas important pels drets dels ciutadans”, va afirmar Valls. No obstant això, “ens vam sentir decebuts perquè no se’ns va convidar a l’acte” fins que des del seu grup mateix ho van haver de reclamar. Coses del calendari (la visita del síndic es va confirmar a penes un parell de dies abans de la trobada) i de les restriccions sanitàries, va justificar Lladós, per a un acte que s’havia de celebrar en un espai tancat. Finalment, va recordar, van ser dos els regidors de Compromís que van assistir a l’acte.
Autobusos i rotonda de Castellciutat
En el moment de les intervencions fora dels punts marcats van aflorar un parell de qüestions d’interès per al dia a dia dels ciutadans: la necessitat que els autobusos que cobreixen la línia entre Andorra i els aeroports o estacions de l’AVE facin parada a la Seu una d’elles. La demanda la va exposar Compromís al sotsdelegat del gobierno, José Crespín, en una visita recent a la comarca.
En la trobada també va sortir a la palestra la rotonda de Castellciutat, va indicar Valls. “Podria el sotsdelegat del gobierno d’Espanya tenir una mica més de certesa sobre la data en què es construirà la rotonda” tan llargament esperada i anunciada, va ironitzar Lladós, “perquè només hi ha diners per fer estudis i fa anys ja d’això”. Justament “per això li vam comentar, perquè entenem que és urgentíssima, i ell creu que sí, que la construcció serà imminent”, li va respondre Valls.