“Però per on creua la carretera?” “Per aquí. Quin remei? Cada dia em jugo la vida”. Aquesta és una conversa que vaig tenir a l’autobús de la Seu a Andorra amb una veïna alturgellenca que treballa en un centre comercial molt a prop de la frontera hispanoandorrana. Ha de creuar quatre carrils, sense pas de vianants, des de la parada de bus al centre comercial cada dia.
Si pugem des de la frontera hispanoandorrana en direcció a la capital, abans d’arribar a Sant Julià de Lòria tenim tres grans centres comercials. Tots tres tenen parades de bus en sentit de pujada, i també de baixada. De fet les parades de bus, però, estan molt estratègicament col·locades enfront dels establiments perquè tenen aquest objectiu: deixar davant dels centres els viatgers, ja que a l’altra banda no hi ha empreses, com a molt dos de servei. No hi ha cap pas de vianants, però tot i així les parades de bus existeixen. És més, funcionen, són actives i molt usades. 
Són moltes les persones de la Seu d’Urgell que agafen diàriament el bus i que baixen en aquestes parades o bé per anar a treballar cada dia, o bé per comprar, però també d’altres que viuen al Principat i que quan acaben de comprar o de treballar es dirigeixen amb transport públic a casa seva. Doncs bé, creuen cada dia la carretera sense cap seguretat. Els tres centres comercials estan en un trajecte de la carretera nacional 1 que té una llargària aproximada de gairebé 2 quilòmetres i on la velocitat és limitada a 60 quilòmetres per hora. De fet, el primer pas de vianants que podem veure des de la frontera hispanoandorrana fins a la població de Sant Julià de Lòria, és ja dins del nucli urbà d’aquesta, molt a prop de l’encreuament amb la carretera de Fontaneda. 
En aquests dos quilòmetres on estan repartits els tres centres comercials i on tenen cadascun d’ells una parada d’autobús enfront, no hi ha cap pas de vianants o cap pas soterrani perquè treballadors o clients puguin passar sense jugar-se la vida. Estem parlant d’una carretera molt transitada de sortida i d’entrada del Principat. Si mirem el primer centre, sempre en sentit de pujada cap a Sant Julià, tenim quatre carrils, dos de pujada i dos de baixada que separen la parada de bus del centre comercial Punt de Trobada. S’ha de passar corrents. Els altres dos centres comercials, el River i Sant Eloi, però, tenen entre la parada de bus de pujada i l’establiment, tres carrils. Tota una aventura diària la que viuen moltes persones que són clients i treballadors d’aquests establiments comercials i que opten pel transport públic. Mal serà quan aquesta aventura passi factura amb alguna víctima i aleshores ens plantegem pintar passos de vianants o fer passarel·les alternatives per garantir una mínima seguretat que ara manca.