Les necessitats detectades en la darrera edició de l’enquesta de coneixements i usos lingüístics  on es recull que l’ús del català ha disminuït en molts àmbits, com als serveis mèdics i administratius, però també al comerç, la restauració i el transport públic, ha fet que el ministeri de Cultura posi fil a l’agulla perquè es respecti la llei. A l’article 3 d’aquesta norma es diu que “tothom té dret a ser atès i correspost en català” i això no s’està complint en molts àmbits.  La ministra de Cultura i Esports, Sílvia Riva, va confirmar ahir que es preveu establir un conjunt d’accions a ministeris com el de Salut i Economia “per tal de detectar situacions i establir mecanismes i fórmules que trobin el format perquè es respecti al màxim la llei”, va dir. Sense concretar cap acció ni si hi haurà clàusules d’obligació de l’ús del català, Riva va afirmar que sí o sí “s’establiran mecanismes perquè la llei es compleixi”.

Aquestes declaracions les va fer en el marc de la presentació de la nova campanya que el Servei de Política Lingüística ha llançat per promocionar la llengua en l’atenció al públic i que porta com a eslògan, Atreveix-t’hi, aquí en català. 
Malgrat aquesta disminució de l’ús del català en atenció al públic, ahir es va confirmar que no s’ha imposat cap sanció al respecte per part d’aquest departament. “La unitat d’inspecció cada vegada que hi ha una queixa d’un ciutadà ho fem saber perquè es compleixi la llei, i en temes d’escrits d’empreses se solen corregir immediatament”, va comentar Marta Pujol, cap d’àrea del departament de Política Lingüística. 
La nova campanya, que compta amb un pressupost de 23.000 euros, contempla diverses accions plantejades que també tenen l’objectiu de donar a conèixer els serveis disponibles per aprendre el català, com són els cursos presencials, que tenen unes 200 persones inscrites, així com cursos per a empreses, voluntariat per la llengua i els centres d’autoaprenentatge. 
Una de les novetats que presenta la campanya és la sensibilització prop de les empreses, per aquest motiu, Pujol va explicar que “s’ofereixen cursos adaptats per a aquells que ho sol·licitin”. 
Les accions de la campanya combinen l’impacte a les xarxes socials, als mitjans de comunicació i en llocs públics. Es preveu la publicació de diverses càpsules de vídeo amb diferents missatges breus i clars que es publicaran a través de la pàgina web i les xarxes socials del Servei de Política Lingüística. Les temàtiques giraran al volant de difondre informació dels drets lingüístics, de les dades d’ús del català en l’atenció al públic, i les dades d’actituds lingüístiques dels parlants de català i els serveis que s’ofereixen per aprendre català gratuïtament. S’han editat un total de 31.500 díptics, dels quals 1.000 es distribuiran en punts habituals d’atenció al públic, com la CASS, Immigració, biblioteques i d’altres, i la resta aniran distribuïts a la revista 7Dies. 
Quant a la via pública, s’han previst dos circuits d’opis amb presència alternativa durant diverses setmanes per exposar la imatge de la campanya. També es retolarà un autobús amb la imatge i l’eslògan de la campanya que circularà durant dos mesos. 
Finalment, un altre objectiu de la campanya és corregir aquest 75% dels catalanoparlants que canvien de llengua quan l’interlocutor parla en castellà encara que els entengui en català. “Si ens atrevim a continuar les converses en català, donem a tothom l’oportunitat de practicar-lo. L’ús de la nostra llengua és una eina bàsica d’acolliment i integració”, diu el cartell.