La família d’una menor, l’Associació de Familiars per a la Salut Mental d’Andorra (Afmma) i l’Associació per a la Defensa del Jovent en Risc d’Andorra (Adjra) van presentar ahir al matí a la fiscalia una denúncia contra els ministeris d’Afers Socials i Salut per “l’alegria que hi ha a l’hora derivar menors a un centre fora del país”. Així ho va explicar la presidenta de l’Adjra, Sandra Cano. 

Es tracta d’una acció conjunta que vol ser l’expressió de la impotència que senten tant famílies com entitats, ja que en repetides ocasions han manifestat que es deixin d’enviar  menors amb trastorn a aquest centre “perquè els joves surten pitjor del que han entrat”, va remarcar. I va afegir que “sembla més un reformatori que un centre terapèutic”. Fa temps que associacions i famílies denuncien als dos ministeris el que consideren males praxis del centre en qüestió, “i vista la passivitat i el que ha passat els darrers temps amb una menor volem que des de la fiscalia s’investigui el que ha passat”. I el que ha passat en aquesta ocasió “és suficientment greu”. La  noia ja havia estat ingressada en aquest centre diverses vegades i com ella d’altres adolescents, i “no hi ha cap dels joves derivats que hagi sortit bé d’allà”, va remarcar Cano. Les associacions també denuncien que han estat nombroses les queixes que han rebut “en relació amb una psiquiatra de menors de l’hospital” que és la que els envia sempre al mateix centre. Unes queixes trameses també de manera reiterada tant al ministre de Salut, Joan Martínez Benazet, com a la secretària d’Estat de Salut, Helena Mas.

Segons Cano, ara esperen que la fiscalia investigui el cas denunciat perquè “farem l’impossible perquè es deixi de derivar els menors a aquest centre”. Finalment, va expressar que els joves amb trastorns “necessiten unes atencions especials però no mesures de càstig”. En aquest sentit, considera que hi ha “desamor” de les institucions i els seus representants envers aquests menors.