Els conductors dels primers autobusos que entraven, ahir al matí, a l’estació d’autobusos de la Seu d’Urgell es trobaven l’accés barrat per una tanca metàl·lica. Era a penes l’únic episodi d’una jornada de vaga a la qual estaven cridats els xofers de la província de Lleida pels sindicats UGT i CCOO. Per la resta, una jornada de poc moviment, al ritme marcat pels serveis mínims indicats des de la Generalitat (el 33%), que en general es van complir sense incidents. L’altre incident de la jornada a l’Alt Pirineu va venir per aquesta banda precisament, per la de l’incompliment dels serveis mínims per part d’una companyia

Segons fonts sindicals, la companyia Vilà-Betriu, d’Organyà, operava per la zona de la Vall d’Aran, oferint un servei discrecional al marge dels serveis mínims decretats per la Generalitat, raó per la qual serà denunciada davant la Inspecció de Treball. Fonts sindicals expliquen també que, en advertir el conductor, aquest va al·legar desconeixement, alhora que mostrava una actitud “altiva i desafiant”, asseguren. A la resta de la zona aranesa, asseguraven, on operen tres empreses, el seguiment de la vaga va ser total.

A les línies operades per Alsa, confirmaven des del comitè d'empresa, la vaga va deixar un 67% dels serveis afectats. A banda, s'acumulaven retards de fins a 45 minuts. En els cotxes i serveis entre la capital alturgellenca i Barcelona, que només s'han cobert amb els serveis mínims, un trenta per cent dels viatgers -majoritàriament, estudiants- han hagut de buscar mitjans de transport alternatius, també segons els càlculs del mateix comitè d'empresa.

Quant a les línies més properes geogràficament, en particular la que relliga la Seu amb Andorra, el servei es va oferir amb normalitat, segons confirmaven els mateixos conductors en ser preguntats pels viatgers, a falta d’informació més precisa: la guixeta de l’estació es mantenia tancada com qualsevol diumenge, darrere els cartells que informaven de la vaga i que les línies operarien amb serveis mínims. Els indicadors lluminosos també apareixien apagats i les companyies, com és proverbial en algunes, no oferien cap atenció telefònica, destacaven els viatgers menys previsors.

A la ciutat de Lleida i a l’entrada a Viella les mobilitzacions van originar talls de trànsit. Les mobilitzacions arriben després de la manca d’acord amb la patronal en relació amb l’increment salarial. En un principi, la part sindical del sector defensava una proposta del 5,5% anual, mentre que la proposta de la patronal era l’increment del 4,5% sobre el salari base. La mediació del Tribunal Local de Catalunya (TLC) no va servir per arribar a cap acord, després que la patronal es mostrés inflexible amb la pujada del 4,5%.