Posem per cas que hem de vigilar els moviments d’una muntanya que amenaça d’esfondrar-se, com es va haver de fer durant setmanes a la Portalada l’any 2019, o que necessitem una visió àmplia d’un esdeveniment, o que tenim una persona ferida a la muntanya. O sense que sigui una situació d’emergència, podem necessitar controlar l’evolució d’una obra o fer un aixecament topogràfic. En totes aquestes situacions un dron ens pot ser de molta utilitat. Es pot desplegar i començar a volar en un minut, segons va explicar Eduardo Ibáñez, director comercial de l’empresa Aerofor, responsable de les formacions que s’ofereixen a través de l’Automòbil Club d’Andorra i la Cambra de Comerç per a pilots de drons. Donant-li les coordenades exactes, el dron ens farà la mateixa fotografia amb la freqüència que vulguem, cosa que ens permetrà comparar l’evolució de la situació en l’exemple de l’esllavissada, ens podrà retransmetre imatges amb molta perspectiva dels diferents esdeveniments, i fins i tot termogràfiques o del tipus que es requereixi (dependrà de la càmera amb què l’hàgim equipat, és clar); i fins i tot ens permetrà comunicar-nos i tranquil·litzar una víctima mitjançant un altaveu. Però també podrem fer inspeccions tècniques, controls cinegètics, i prendre imatges espectaculars.

Aquestes són només algunes de les aplicacions que ens ofereixen els drons  d’última generació, que porten incorporats tota mena de sensors polivalents, com els que ahir es van presentar a representants de cossos especials com bombers i policia, membres del servei de Conservació i Explotació de Carreteres (COEX) i també a privats en el marc d’una formació. A través d’aquests cursos s’han format ja una trentena de pilots de drons a Andorra (que després han superat les proves de l’Agència de Seguretat Aeronàutica espanyola per obtenir el certificat europeu), i una altra cinquantena està en fase de formació, segons les dades exposades pel director general de l’ACA, David Fraissinet. Entre els ja formats hi ha membres de cossos especials i també privats que es treuen la titulació (obligatòria per pilotar drons de fins a 25 quilos i a més de 50 metres d’alçada) per poder pilotar aquestes aeronaus per motius professionals (sector de l’audiovisual o de les inspeccions tècniques) o per lleure.

La formació que ofereixen ACA i CCIS gràcies a Aerofor té un preu de 365 euros i s’hi destinen, de mitjana, 40 hores, segons va informar Fraissinet. I els drons tipus Mavic 3T o Matrice 300, com els presentats ahir, tenen preus al voltant dels 9.000 euros, als quals cal sumar el cost de les càmeres i dels sensors necessaris.