Diari digital d'Andorra Bondia
Un moment de la presentació de l'Imaca, aquest matí.
Un moment de la presentació de l'Imaca, aquest matí.

El 2019, el doble de temeraris


Escrit per: 
M. P. A. / Foto: ACA

La conducció prudent i assenyada és el taló d’Aquil·les dels ciutadans d’Andorra. Així ho demostren les sancions per conduir de manera temerària: van augmentar un 105% el 2019. Aquesta és una de les dades més rellevants de l’informe de mobilitat de l’Automòbil Club d’Andorra (Imaca) que aquest matí ha subratllat el secretari general de l’Automòbil Club d’Andorra (ACA), Toti Sasplugas. Segons ha explicat, es tracta de la xifra que més ha crescut des del 2012. Associada a aquesta conducta hi ha altres dos factors que també s’han disparat: les multes per no regular la velocitat en funció de les circumstàncies, que van augmentar un 81%, i les sancions per no respectar ni els semàfors ni les indicacions dels agents de circulació, un 52% més que en el 2018. Com a dada positiva, Sasplugas ha remarcat que les multes per excés de velocitat, “que és un factor clau en l’accidentalitat”, van baixar un 18,4%, coincidint amb l’augment dels radars, que van passar de 22 a 28 el 2019. 

Precisament, en relació amb la sinistralitat a la carretera, ha posat en relleu que el 99% dels accidents que es produeixen tenen a veure amb l’actitud del conductor. I són els més novells, entre els 16 i els 21 anys, i els més experimentats, a partir de 50 anys, els que més s’hi veuen implicats.

Sasplugas considera que “les autoescoles haurien de fer una reflexió” sobre la qüestió i potser caldria fer “un reciclatge” per als més grans. Una altra dada “preocupant” de l’informe és que les sancions per conduir sota els efectes de l’alcohol “no han parat de créixer des del 2014”, ha remarcat  el secretari general de l’ACA. En concret, durant el 2019 es van imposar 684 sancions per aquest motiu,  de les quals 183 (un 33,5% més que el 2018) van tenir a veure amb positius per alcohol amb sanció administrativa i 12 amb positius per estupefaents. 

Pel que fa als accidents amb víctimes també van tenir un repunt de quasi un 9% el 2019, sobretot els que van afectar de manera lleu, que van pujar un 11%. De manera que si el 2018 van ser 235, el 2019, 261. Amb gravetat n’hi va haver el mateix nombre, 20; i amb víctimes mortals, dos. Quant a la incidència de l’alcohol i drogues en els accidents, va augmentar un 18,1%. N’hi va haver 77 el 2018 i 91 el 2019. Els accidents amb atropellament van augmentar un 17%, passant de 41 el 2018 a 48 el 2019; i aquells en els quals es van veure implicats vianants, un 11%. En relació amb això, Sasplugas ha insistit que “no acabem de resoldre la convivència entre vehicles i vianants” i per aquest motiu va qualificar les dades de “molt dolentes”.

L’Imaca 2019 també apunta l’augment considerable dels accidents amb vehicles comercials implicats, un 59% més que en el 2018. Una tendència que podria tenir a veure amb l’antiguitat del parc de furgonetes del país.

Impuls al vehicle elèctric amb incentius i tràmits simplificats
La segona part de l’informe Imaca 2019 està dedicada al vehicle elèctric. En aquest sentit, Sasplugas ha explicat que a Andorra pràcticament “no es matricula vehicle elèctric” atenent les dades del 2019, segons les quals només hi va haver un 0,4% de les matriculacions, i en comparació amb el que passa amb altres països europeus, on ha crescut considerablement la seva implantació. 

Segons ha assenyalat, l’impuls del vehicle elèctric ha de venir donada no només per les ajudes de l’Administració, sinó per fomentar tota una sèrie d’incentius que facin atractiva l’adquisició d’aquest tipus de vehicle, com ara facilitats en l’aparcament, carrils de circulació preferents, impostos, taxes, crèdits a la compra i subvencions per a instal·lació de punts de recàrrega. Igualment cal simplificar al màxim la sol·licitud d’ajut i la digitalització del tràmit, i l’augment de la temporalitat de l’ajut. A més, ha afegit, “cal generar un ecosistema nacional i comunal més atractiu per a l’adquisició i ús del vehicle elèctric”. 

Per la seva banda, el ministre d’Ordenament Territorial, Jordi Torres, ha reivindicat que des del 2015 el Govern “ha impulsat moltes accions plantejades” al voltant del vehicle elèctric i va recordar l’inici del programa Engega. En aquest sentit, el president de l’ACA, Enric Pujal, ha instat el ministre i els directors dels diversos departaments de l’Administració relacionats amb el transport i la mobilitat a debatre en una taula rodona el futur i l’aposta per aquest tipus de mobilitat. Una mobilitat que, d’altra banda, ha de prioritzar, segons Sasplugas, “els desplaçaments a peu, en patinet o bicicleta, creant carrils segurs i segregats del trànsit i sobretot potenciar un transport públic modern, ràpid, àgil, eficient i assequible”.

sancions
conducció temerària
105%
2019
Comentaris: 0

Contacta amb nosaltres

Baixada del Molí, 5
AD500 Andorra la Vella
Principat d'Andorra

Telèfon: + 376 80 88 88 · Fax: + 376 82 88 88

Envian'ns un correu electrònic