El carrer Prat de la Creu d’Andorra la Vella ha de recuperar entre avui i demà la normalitat i s'ha de reobrir completament al trànsit, després d’una “obra molt llarga” i que els ciutadans “han patit molt”, tal com reconeixia el cònsol major de la parròquia, David Astrié. Per això aquest dimarts celebrava la notícia del final de les obres que han servit per, a més d’eixamplar la xarxa de calor de FEDA Ecoterm, embellir el carrer.

Aquest matí el paviment estava tot rascat i frisat i les màquines treballaven per asfaltar de nou la calçada. “És un dia important”, ha assegurat Astrié, perquè “podrem tornar a obrir en els dos sentits de la marxa i amb el paviment acabat”. Motiu més de celebració perquè han estat uns treballs que “han portat problemes de circulació”, s’ha hagut d’establir pas alternatiu i fins i tot restringir el pas.

Els treballs van començar fa gairebé un any, a finals del mes de juliol del 2022. Les previsions eren que s’allarguessin set mesos i que el carrer Prat de la Creu recuperés la normalitat a finals de febrer, però finalment han durat tot un any. La inversió total ha estat de prop de 3 milions d’euros, 1,71 assumits per la parapública energètica i 1,16 pel Comú d’Andorra la Vella, als quals cal sumar prop de 36.000 euros que hi ha posat Andorra Telecom, que ha aprofitat els treballs per fer millores a la seva xarxa de serveis. 

Amb l’ampliació de la xarxa de calor, que aprofita l’energia generada pel Centre de Tractament de Residus, es dona servei a prop de 1.700 llars, fet que permet reduir les emissions en uns unes 5.000 tones de CO2 a l’any, l’equivalent al que emetrien 2.500 vehicles de combustió, segons va assenyalar al seu dia el gerent de FEDA Ecoterm, Jordi Travé.
 

Canvi de bigues
Pel que fa a l’altra obra que afecta el trànsit al centre d’Andorra la Vella, la del viaducte del carrer Doctor Vilanova, Astrié ha anunciat que al setembre s’hi instal·larà una grua de grans dimensions per poder fer el canvi de les bigues que sustenten la via. El cònsol major ha recordat que amb l’inici dels treballs es va descobrir que la corrosió era “més gran” del que es preveia inicialment, cosa que ha portat el Comú a adoptar una solució tècnica diferent que passa per la substitució de les bigues “de manera integral”. 

Es pensava que el dany a les bigues de suport “era superficial i poc profund”, però “un cop s’ha fet el desmunt, s’ha retallat el forjat i s’han vist les bigues de més a prop i fent inspeccions per sota, s’ha vist que l’afectació és molt més important”, va informar Astrié en una entrevista amb el diari BonDia. Això ha portat a aturar els treballs durant unes setmanes, i ara s’han reprès per part de FEDA. Al setembre els treballs rebran un nou impuls amb el canvi de les bigues.

Al final, seran entre tres i quatre mesos més de treballs, de tal manera que en comptes d’acabar a l’octubre com es preveia inicialment, no serà fins a principis de l’any vinent que es podrà reobrir el viaducte a la circulació. El canvi de projecte i l’allargament dels terminis també tindrà un impacte a nivell econòmic, amb un increment al voltant del 20%. Cal recordar que els treballs els va adjudicar el Comú per 1,9 milions d’euros, dels quals 150.000 els aportava Govern, ja que es va considerar que la maquinària de climatització que hi ha instal·lada a sota del vial també hauria contribuït a la corrosió de les estructures.