Ple –extraordinari– de caràcter tècnic: només s’havia d’aprovar un canvi d’estatuts a l’empresa Iausa, depenent del Consell Comarcal de l’Alt Urgell (CCAU) per donar cabuda al Servei d’Atenció Domiciliària (SAD). És el primer pas per a una iniciativa de calat i que hauria de venir a resoldre –o no– aquesta patata bullent en què s’ha convertit el servei al llarg dels últims anys, amb una erràtica trajectòria de solucions que no ho han estat. El punt rebia el beneplàcit del grup d’ERC –Carme Lostao afirmava “alegrar-se” per una iniciativa que doni pas a un SAD “eficaç, eficient, àgil i professional”– i la consellera de la CUP, Gisela Sellés. Compromís decidia abstenir-se. No pel contingut en si sinó, explicava el cap de files, Jordi Nadal, reprenent la queixa de plens anteriors, per les formes, perquè considera no haver estat informat en temps i forma. Unes formes que li van fer emetre un comunicat, prèviament, en què titllava la presidenta de l’ens, Josefina Lladós, d’“autòcrata”. Tot i així, mà estesa. Ella replicava que “hem anat de la mà, en un diàleg constant, amb l’Ajuntament de la Seu”, que lidera Compromís, és clar.
Però, i aquest és el quid de la qüestió, com ho valoren les treballadores, una de les parts directament afectades per tot aquest llarguíssim embolic de la gestió del SAD, usuaris a banda? Doncs d’entrada, i a la vista del comunicat dels socialistes i altres intercanvis de retrets, puntualitzen es neguen a ser polititzades i que és això, justament, el que en opinió seva està passant, “que ens estan utilitzant”, denuncien des del Sindicat SAD, sense fer distinció de cap formació política. Ja simptomàtic és que ni compareguessin en un ple convocat amb aquest únic punt a l’ordre del dia. Bàsicament, es mostren escèptiques respecte de la capacitat dels actuals responsables per “muntar un servei que ells mateixos van destrossar” i desconfiades respecte de “solucions improvisades” i que, novament, s’estan prenent sense consultar-les ni tenir-les en compte.
Gestió erràtica
“S’està polititzant el SAD, constantment, estan utilitzant el servei, les treballadores i els usuaris, per tirar-se els trastos, però el bon funcionament i l’atenció no està tan clar que els interessi”, adverteixen des del sindicat que agrupa les treballadores. Així, denuncien, durant anys s’ha fet una gestió erràtica que ha passat de la licitació amb Suport Assistencial a SUMAR, l’intent amb la Fundació S21 “i ara sembla que volen municipalitzar, però només perquè no els queda més remei”, una iniciativa davant la qual es mostren cauteloses, en espera de com es materialitzarà. I si es materialitzarà.
Fent recapitulació sobre aquesta gestió que ha “destrossat” el servei. El sindicat tira amb bala a l’hora de fer aquesta recapitulació dels últims anys i recorda que el Consell Comarcal va començar licitant el servei “per un preu absolutament ridícul” amb Suport Assistencial, “i què van aconseguir? arruinar l’empresa; estava clar que no podia sortir bé”. Per tant, afirmen, “ja van començar a desgraciar el SAD des del CAPAU i el Consell Comarcal”. En lloc d’optar “per contractar més treballadores per millorar el servei, se’n van quedar amb només dues i van apostar pel pitjor postor”. De la situació que es va crear quan l’empresa va plegar, amb sous endeutats a les treballadores, que van quedar en condicions “duríssimes” –algunes van plegar, d’altres van ser subrogades i alguna va quedar als llimbs– el sindicat culpa directament i sense embuts l’Administració.
Continuen la recapitulació, apuntant que “en comptes d’admetre que la solució no havia estat bona, van arribar a la idea gloriosa de SUMAR”, que en un nou capítol d’una història que es remunta al 2019, decideix rescindir el contracte –tot i que ha hagut de seguir prestant el servei, a falta d’una fórmula substitutiva.
Conflictives?
A les treballadores se les ha acusat des del CCAU d’una forta confrontació amb l’empresa, que l’hauria decidit a marxar. Reclamen legítimament els seus drets, respondran elles, per afegir que se les intenta culpabilitzar, quan de motius n’hi ha hagut altres, com la manca de coordinació entre l’empresa i el CAPAU, adverteixen, “i al final és aquí on venim a parar: on hi ha la mala gestió és al Consorci”. Però quan algú, reblen, “no vol reconèixer la seva inoperància, busca culpables fora”.
Després de l’episodi fallit de la Fundació S21, depenent de l’ICS, la solució és integrar el SAD a IAUSA, “perquè ja no els queda més remei, perquè han cremat tota opció i al mateix temps que han fet deteriorar el servei, amb aquest vaivé de treballadores, mai no han pogut demostrar que encarregar el servei fora sigui més assumible que assumir-lo”.
En certa manera, al seu posicionament s’atansava la intervenció que des de Compromís feia Toni Mas: “És inadmissible que, malgrat les reiterades alertes i demandes de millora, la consellera responsable no hagi estat capaç de garantir una gestió eficaç, transparent i centrada en les necessitats reals de la ciutadania”, llegia, per afegir que “la manca de personal, la descoordinació i la falta de resposta institucional no només generen frustració, sinó que posen en risc la dignitat i el benestar de moltes persones grans i dependents”.