El servei de consultes jurídiques gratuïtes que ofereix el Col·legi d’Advocats d’Andorra (CAA) va registrar el 2019 fins a 420 demandes, un 10,2% menys que les ateses el 2018 (468 consultes), segons les dades facilitades pel Col·legi. Es manté per tant la tendència a l’estabilització del nombre de consultes dels darrers dos exercicis després que, a conseqüència de la problemàtica dels lloguers, les consultes es disparessin l’any 2017 (256).
Amb tot, les consultes relacionades amb l’habitatge, les hipoteques i els lloguers, agrupades a l’estadística com a “altres” continuen creixent, i l’any passat van ser ja les més nombroses (188), un 31,4% més que en l’exercici 2018, i van superar ja les qüestions familiars –separacions, custòdies de fills, entre d’altres– en el rànquing dels assessoraments més sol·licitats. I és que l’apartat “altres” va representar l’any passat el 44,7% del global de consultes rebudes.
Precisament, els temes de família van suposar 128 de les consultes, un 30,4% del total, si bé van davallar un 27,2% respecte a les 176 demandes d’assessorament per qüestions familiars que es van atendre l’any anterior.
En tercer lloc del rànquing hi ha els assessoraments per motius laborals, que l’any passat van ser 64, un 4,9% més respecte dels 61 del 2018. En aquest sentit, els comiats i el tancament d’empreses i tot allò conseqüent són els principals motius de les consultes. En canvi, les consultes per reclamacions, que solen ser temes econòmics relacionats amb els impagaments, van disminuir un 62,5% i es va passar de les 56 rebudes el 2018 a les 21 del 2019.
En darrer lloc, i com és habitual des del 2015, hi ha les consultes per qüestions relatives a la Caixa Andorrana de Seguretat Social (CASS), bàsicament temes lligats amb les pensions, que l’any passat van caure un 40,6% i van comportar només 19 visites, un 4,5% del total.
Des de la posada en marxa del servei de consultes gratuïtes el 2007 s’han portat a terme gairebé 5.400 consultes i el nombre de demandes dels ciutadans ha tingut un comportament força constant, a excepció de les davallades registrades els anys 2011 i 2016, el fort creixement del 2017, i l’estabilització dels dos darrers exercicis.
Així, la iniciativa del CAA va arrencar el 2007 amb 352 consultes dels ciutadans, en va registrar 32 més l’any següent i el 2009 ja es van superar les 400 consultes. L’any següent la xifra va quedar lleugerament per sota i el 2011 va ser quan va tenir lloc la primera davallada i el nombre de consultes va baixar fins a 345, la xifra més baixa fins a la registrada el 2016, en què només se’n van atendre 289.
Després de la recuperació del 2012 i el 2013, que es van tancar tots dos amb 386 consultes, el 2014 es van superar per primera vegada el mig miler de consultes (504), fet que va comportar que el Col·legi d’Advocats s’arribés a plantejar una possible ampliació d’aquest servei. La nova caiguda del 2015, 444 consultes i les xifres del 2016, van descartar aquesta opció, que es va tornar a posar damunt la taula el 2017, exercici en què els es van atendre les fins a 526 consultes. Les 468 del 2018 i les 420 atencions que es van fer l’any passat han tornat a aturar aquesta possibilitat, ja que des del CAA es considera que ara per ara amb el servei que s’ofereix cada dimecres a la tarda, en el qual participen prop de 200 professionals durant tot l’any, es “cobreix bé” i es “dona resposta” a la demanda dels ciutadans.
Quant a les temàtiques de les consultes, les vinculades a les qüestions familiars, 1.530, han estat les més nombroses els darrers onze anys, seguides per les incloses en la categoria “altres”, que, sobretot per les xifres registrades en els darrers tres exercicis, amb 1.138 consultes han superat en el segon lloc del rànquing les consultes d’àmbit laboral, fins a 1.090 en aquest període. Les reclamacions han comportat 527 consultes dels ciutadans en els últims onze anys, mentre que els temes vinculats a la CASS queden encara lluny del mig miler de consultes (371).