El Comú de Sant Julià de Lòria i els veïns han acordat el tancament dels jardins de Juberri. Els propers mesos es retiraran les escultures i a l’estiu ja s’haurà restaurat el terreny, que és propietat comunal, tot i que l’espai l’havia impulsat una privada, Nicole Grignon.
La decisió arriba abans de l’aprovació de la Llei general de turisme, que definirà i limitarà espais turístics saturats i permetrà al Govern declarar llocs d’interès turístic, que seran aquells que “per la seva rellevància tenen un impacte nacional”, segons va dir el ministre Jordi Torres durant la presentació del text que té l’objectiu de consolidar un model turístic sostenible, equilibrat i competitiu.
En el cas dels jardins contemporanis de Juberri, les queixes dels veïns -especialment les dels veïns dels carrers del Bosc i del Beç-, per la massificació, els problemes d’aparcament i l’incivisme, a més de la gratuïtat, van obligar a la intervenció del Comú.
A principis de la setmana passada va tenir lloc una reunió en què els cònsols Cerni Cairat i Sofia Cortesao van exposar i debatre amb els veïns les propostes per definir el futur de l’espai. Durant la sessió, els residents van poder conèixer de primera mà la situació actual dels jardins, l’origen i les disposicions principals del conveni signat l’any 2004 entre la corporació i la propietària de les escultures. Així, el Comú va detallar les opcions plantejades arran de les múltiples queixes i del creixement descontrolat de visitants que ha experimentat l’espai els darrers anys.
La resposta veïnal va ser unànime i coincident amb la proposta del Comú: el tancament dels jardins de Juberri, tal com es coneixen avui en dia. Consisteix en la retirada i reubicació de les escultures, mantenint només les que tenen un valor artístic, com ara les de l’artista andorrà, Àngel Calvente. Aquesta opció permetrà recuperar la tranquil·litat de la zona residencial i combatre la massificació.
Els jardins passaran a ser un espai públic més de la parròquia i, turísticament, a la zona de Juberri es treballarà per potenciar el turisme familiar entorn a diferents atractius ja existents com el camí de la Senyoreta, el camí Macarulla, el Tamarro Lau, Naturland o els circuits de BTT. En aquest sentit, i per ordenar la mobilitat de la zona, el Comú preveu la creació d’un nou aparcament estratègic en un terreny comunal per al qual s’està elaborant un projecte tècnic i determinant-ne el cost estimat.
Aquest aparcament podria situar-se a la cruïlla d’entrada al Coma Bella amb la carretera de la Rabassa. A un dels costats hi ha un terreny i a l’altre un berenador amb una font. També es planteja, en aquell mateix indret, la possibilitat d’instal·lar una caseta d’informació que atengui als turistes en temporada alta. Després del consens veïnal, el Comú comunicarà a la propietària de les escultures la rescissió del conveni vigent i el posterior tancament i retirada de les peces.
A banda de l’acord entre la corporació i els residents, un element clau ha estat el fet que cap dels hereus de Nicole Grignon havia mostrat interès en continuar amb l’explotació i el mateniment de la instal·lació que els darrers anys havia acollit escultures de tot tipus sense seguir una línia concreta i s’havia convertit en un aiguabarreig.
DES DEL 2005
Inaugurats l’any 2005, els jardins, situats a 1.250 metres d’altitud, en un vessant des d’on es pot gaudir d’unes vistes espectaculars de la vall, es van popularitzar especialment gràcies a les diferents xarxes socials i, en conseqüència, a augmentar el nombre de visitants amb autocars i autocaravanes inclosos que són nombrosos, especialment a l’estiu o en ponts i caps de setmana.
El juny del 2022 i arran de les queixes dels veïns, el Comú va col·locar senyals per prohibir l’accés dels busos i autocaravanes al carrer del Bosc. A més, va aprovar l’eixamplament de la carretera de la Rabassa (CS-130) en diversos trams del poble de Juberri gràcies a la cessió de terrenys per part de privats. Es van aprofitar els treballs per fer una zona d’estacionament d’autobusos, on també s’instal·len autocaravanes.
El mes d’octubre passat, el Comú es va plantejar diverses opcions per evitar la saturació com obrir un nou accés, crear més places d’aparcament o cobrar entrada. Tot això en el marc d’un pla de gestió.