El confinament esgota la farina i el llevat i dobla el consum de cervesa
El confinament per la pandèmia de coronavirus ha canviat el nostre dia a dia i també els hàbits de consum. El fet que ens trobem tota la jornada a casa fa que dediquem més temps als fogons. Aquesta és una consideració que fan els establiments comercials a partir de la variació registrada en la composició de la cistella de la compra. Segons explica el comerciant Antonio Miralles, ara el client es decanta més per productes per cuinar a casa. Així, si normalment opta per aliments que pot consumir més ràpid, com aquells que es poden fer a la planxa, ara té predilecció pels llegums, l’arròs o pels productes per fer caldos. I també tot el que es necessita per fer pastissos.
“Passes més temps a casa i cuines més”, remarca Miralles, que afegeix que han crescut les cerques a través de la xarxa relacionades amb les receptes i els pastissos. “El WhatsApp de la Thermomix treu fum. Cada dia hi ha 40 i 50 receptes noves compartides per la gent”, indica. Aquesta nova afició a les postres casolanes ha exhaurit la farina i el llevat als comerços. També s’ha registrat un fort increment del consum d’aigua i cervesa. De fet, les vendes de cervesa s’han duplicat o fins i tot triplicat, mentre que l’aigua embotellada encara ha registrat un increment més important, potser perquè ara els infants mengen a casa en lloc de fer-ho a l’escola. Miralles troba un argument coherent al creixement de les vendes de cervesa. Diu que podria ser que la impossibilitat de fer el got en un establiment de restauració se substitueixi per pendre’s la cervesa a casa. També (potser) va vinculat a aquest fet que amb el confinament s’hagin vist incrementades les vendes de crispetes, pipes, fruits secs i patates fregides.
On les vendes no han crescut és en els vins i altres productes alcohòlics. De fet, el consum de vi ha caigut entre un 15% i un 20%, sobretot per l’efecte de no poder sortir de casa o no poder-lo compartir amb els amics, exposa Miralles, que afegeix que és un producte que no se sol prendre a casa, sinó que normalment es comparteix.
Normalitat en les vendes
Les vendes als centres comercials han tornat a la normalitat després de les compres compulsives registrades els primers dies del confinament. Així, si del 15 al 20 de març els clients es van dedicar a fer rebost atemorits davant la possibilitat que la crisi sanitària deixés les botigues buides de productes, els últims cinc dies del mes passat van ser molt fluixos. A l’inici d’abril, però, les vendes han tornat a la normalitat. Així, doncs, les xifres són les mateixes que abans del 14 de març. L’únic canvi que hi ha hagut fa referència als dies de més afluència de clients. Si la gent preferia anar a comprar els caps de setmana ara ho fa més els dies feiners.
Preguntat sobre les possibles variacions de preu en l’alimentació de cara als pròxims mesos, Miralles va insistir que no hi ha cap previsió que apunti a un encariment de la carn ni del peix, ni tampoc de la fruita. De fet, ara s’està registrant una baixada del preu del peix. Miralles explica que el preu canvia quan hi ha escassetat de productes però aquest escenari no es dona actualment. “Avui hi ha productes de sobres perquè l’hostaleria no està treballant”, assenyala. El comerciant remarca que des que es va iniciar la crisi sanitària els preus de l’alimentació no han variat i que només s’han deixat de fer promocions. En aquest sentit conclou que “els productes no tenen per què pujar. És més una llegenda urbana que no pas una realitat”.