
Andorra i França van formalitzar ahir la renovació del conveni d’educació per un període de deu anys. La ministra d’Educació i Joventut, Roser Suñé, i el seu homòleg francès, Vincent Peillon, van firmar ahir a París aquesta renovació de l’acord en matèria educativa.
Suñé va manifestar després d’aquesta signatura que era “una notícia excel·lent”, ja que suposa la continuïtat del sistema educatiu francès al país. Una de les qüestions noves de l’acord és que fa èmfasi en la qüestió de l’ensenyament superior. D’aquesta manera, segons Suñé, s’obre la porta a un treball entre tots dos països per tirar endavant, per exemple, formacions conjuntes. És a dir, es crea el marc necessari per a col·laboracions en ensenyament superior, que s’aniran concretant en el futur.Segons Suñé, aquest aspecte nou s’inclou ara que el país compta amb una estructura que permet aquestes possibles col·laboracions entre els
dos estats.
En el text també es crea el marc necessari per a la col·laboració a través de diferents accions per enfortir la francofonia al país, ja sigui a través d’activitats culturals o d’altres.
El conveni també fixa la possibilitat que hi pugui haver un intercanvi de professors entre el sistema educatiu francès i l’andorrà. Suñé va destacar que això no vol dir que es tiri endavant aquest intercanvi ja aquest curs vinent, però destaca la importància que aquestes col·laboracions ja estiguin fixades en el text.
Un altre aspecte que les autoritats andorranes i les franceses volen potenciar és la coneixença per part dels estudiants de l’oferta d’estudis superiors que tenen al seu abast a França. D’aquesta manera, Suñé va destacar que hi ha la intenció d’enfortir l’orientació educativa sobre les possibilitats d’estudis que els alumnes tenen a França. De fet, tot i que l’opció d’anar a estudiar a Catalunya encara té molt de pes entre els alumnes que han de cursar estudis superiors, en els darrers anys, segons la titular d’Educació, s’ha anat invertint la tendència i cada vegada són més els estudiants que mostren un interès per les formacions que poden realitzar a França.
D’aquesta manera, Suñé va posar en relleu que una vintena d’alumnes del sistema educatiu andorrà han mostrat aquest curs interès per anar a estudiar a França i ara caldrà veure quines d’aquestes opcions es concreten finalment. La ministra insisteix que ella pretén que els estudiants puguin conèixer tota l’oferta que tant Espanya com França posen al seu abast perquè d’aquesta manera puguin escollir l’opció que més els interessi.
Segons van informar des de l’executiu, el nou conveni conserva els principis bàsics de l’anterior i assegura la presència del sistema educatiu francès al país per un període de deu anys. El primer acord que els dos països van firmar data del 1993 i va ser renovat el 2003. Ara, per tant, calia signar un nou conveni i Suñé va destacar l’ambient de treball fluid que han tingut amb l’Estat francès.
A banda de les novetats esmentades, el text actualitza alguns articles, que s’han adaptat a canvis legislatius o a les necessitats actuals.
Suñé va aprofitar la reunió mantinguda a París per tractar amb el seu homòleg francès la qüestió de les infraestructures escolars. D’aquesta manera, es va reiterar que el projecte per a la construcció d’un nou liceu a Prada de Moles està “en stand by”, tot i que des d’Andorra s’ha posat en relleu que es continua mantenint una línia oberta als pressupostos i el terreny en reserva per si en el futur cal construir aquesta escola allà. Suñé va recordar que l’executiu francès vol veure quina és l’evolució de la població escolar i, en funció de les necessitats, avaluar la construcció d’aquesta infraestructura a Encamp.
D’altra banda, tal com preveu el conveni entre el Principat i la República francesa en l’àmbit de l’ensenyament, es va reunir la comissió mixta franco-andorrana abans de la signatura del conveni.
En finalitzar la signatura, la ministra d’Educació es va mostrar “molt satisfeta” per aquest acord, que “culmina gairebé dos anys de negociació”.
Segons van informar des de l’executiu, la trobada es va desenvolupar en un clima de gran cordialitat i col·laboració mútua i va servir per recordar la importància que té per a Andorra la presència i el manteniment del sistema educatiu francès.