Les obres del futur desviament de la Massana avancen al ritme previst, que és que tots els trams estiguin acabats i habilitats de cara al 2027. Tot i així, a finals de l’any que ve s’obrirà la secció que va des de la nova rotonda de la Serra d’Honor –abans d’entrar al poble– fins al pont de Giberga, davant de la caserna de bombers. Segons espera el ministre de Territori i Urbanisme, Raul Ferré, “tant de bo puguem obrir-lo pel pròxim pont de la Puríssima”, però serà de manera provisional. És a dir, que no hi podran circular tots els vehicles, ja que camions de grans dimensions i autobusos hauran de seguir circulant pel centre, com a mínim en aquest primer estadi.

Amb la nova ruta s’espera alleugerir, aproximadament, “un 80% el trànsit que circula pel mig de la parròquia”, i reduir, consegüentment, les habituals congestions i retencions que es generen. De fet, no solament surten afavorits els massanencs, sinó que els habitants d’Ordino també “agrairan el desviament”. És més, tal com reconeix la cònsol major de la parròquia, Eva Sansa, “molts veïns ordinencs ens ho demanaven”, per tant, “hi sortim guanyant tots”.

L’obra, que ja porta un any i mig en construcció, s’ha finançat tant per part de Govern, que ha aportat 26 milions d’euros, com del Comú de la Massana, que finalment hi ha destinat 5,1 milions; tot i que inicialment estava previst que n’aportessin 4,7, però “el preu dels materials ha pujat”, diu Ferré. Tot i així, això no ha alterat el calendari que havien previst, i la setmana que ve adjudicaran les obres de l’últim tram que falta, que és el que va fins al pont de Giberga, així que “ja tindrem tots els convenis signats”. Això “ens permetrà guanyar qualitat de vida a les valls del nord”, assegura el ministre d’Urbanisme, i recorda que no solament oxigenarà la circulació del centre sinó que també alleugerirà el volum de cotxes que, per estalviar-se les cues, passen per la carretera d’Anyós i l’Aldosa, que Ferré diu saber “que els veïns d’aquests pobles també han patit molt”.

Aquest desviament suposarà “un abans i un després per al centre urbà de la Massana”, augura la cònsol major. Recorda que el punt on hi ha el telecabina “és el més contaminat d’Andorra”, així que aquesta obra “és molt necessària”. A més, esperen que si el nucli urbà està més descongestionat puguin començar abans el projecte d’embelliment de la parròquia, que ja està inclòs al pressupost del 2026. A més, també afavorirà que els turistes tinguin més facilitat per accedir al poble, i “puguin fer més tranquils les compres”. També confia que la nova desviació segueixi ajudant la fluida circulació de vehicles d’aquí a les properes dècades, sobretot tenint en compte les previsions de creixement de població, tot i que “estem en projecte del nou POUP i hem de prevenir aquest augment”, diu Sansa.

Un dels trams del desviament que es començarà a construir l’any vinent és el que donarà, finalment, una continuïtat a la sortida de la rotonda dels Dos Valires que, des del principi de la seva construcció, ha estat inacabada i actualment serveix com a zona de muntatge de cadenes. El tram passarà per sota del pont d’Anyós i comunicarà via un túnel, que encara s’ha d’excavar, amb la nova ruta que passa per les afores del poble. 

Desviament de Sant Julià

L’altre gran projecte de desviament o ruta alternativa per al trànsit és el de la parròquia de Sant Julià. Aquest fa una quinzena d’anys que es va començar a plantejar, i ara sembla que “serà una realitat, també, al 2027”, diu Ferré. Però encara ha d’arribar la màquina tuneladora, que estava previst que ho fes aquest desembre, però finalment serà a finals de gener. Mentrestant, “ja estan condicionant la boca d’entrada del túnel” perquè quan arribi pugui començar a foradar de manera immediata. Tot i així, “seguim el calendari previst”.

A més, una solució que està sobre la taula i serviria per agilitzar el temps de l’obra és el de fer torns, també, a la nit. Caldrà fer un estudi que analitzi la contaminació acústica que provoqui l’excavació, però en tot cas “és una opció que cal tenir en compte, potser no al començament de l’obra, però sí quan el túnel estigui mig foradat, ja que no se sentirà tant el soroll des de fora”. Aquesta desviació ajudarà a descongestionar la porta d’entrada sud del país, i “com més aviat acabem les obres, millor per a la gent del país i els turistes que ens visiten”.