“No és tolerable” que arribi una cinquantena de persones sense feina i “que els han portat diria que enganyats”, ha lamentat la ministra de Presidència, Economia, Treball i Habitatge, Conxita Marsol, en ser interpel·lada sobre l’afer dels treballadors peruans, i ha afegit que el Govern es planteja modificar la Llei d’immigració per “deixar sense efecte” la mesura que permet portar treballadors desplaçats de manera temporal de fora d’Europa.
Clar que “tancar legalment” que puguin venir aquests treballadors de manera temporal també pot perjudicar les empreses que ho fan bé, que “són la majoria”, i “sap greu” que per “dues o quatre” empreses “tinguem problemes”. “No volem que s’abusi, que s’exploti aquestes persones que venen per necessitat i enganyades d’origen. No és bo per al país ni per a les empreses”, ha exposat Marsol. Així, ha demanat ajuda a la Confederació Empresarial Andorrana (CEA) per “fer un esforç” entre tots i que les empreses que no estan fent les coses correctament “no continuïn funcionant amb males praxis”. Cal recordar que les empreses que estan generant aquestes problemàtiques proporcionen mà d’obra a constructores. Per la seva part, el president de la CEA, Gerard Cadena, demanava que el Govern verifiqués els contractes “abans de treballar per no trobar-nos amb els problemes aquí a Andorra”, cosa que segons Marsol des d’Immigració ja es fa.
Transgressió de normes
Sigui com sigui, l’afer és possible que acabi a la Justícia. “Molt probablement, si no hi ha cap canvi, ho traslladarem a la Fiscalia perquè creiem que hi pot haver vulneracions de drets i algun presumpte delicte”, ha explicat el nou raonador del ciutadà, Xavier Cañada, que ha apuntat que més enllà d’una qüestió de dret laboral hi hauria una “transgressió de normes internacionals que Andorra ha subscrit”, com és el Conveni de Palerm, arran del qual es va fer la Llei contra el tràfic d’éssers humans”.
Al parer de Cañada “fa mesos que es parla de drets laborals però no s’ha anat prou al moll de l’os”. Justament en aquest sentit, la ministra feia una crida als afectats a denunciar per així disposar dels “casos clars” i amb “documentació” per poder actuar de manera més contundent. Segons Marsol, ja hi ha un parell de casos que es troben judicialitzats per la via penal. El raonador, però, assenyalava “una característica del tràfic de persones, que és que les víctimes no saben que ho són” i que “tenen por a l’hora d’acudir a les autoritats d’aquí, ja que en alguns casos se’ls ha retingut el passaport, i en altres casos prou feina tenen per poder alimentar-se”.