Dos anys després de l’esllavissada a la zona de la Portalada, just davant de l’antic Punt de Trobada, les obres de protecció de la carretera es troben a la fase final mentre, paral·lelament, el plet judicial per dirimir responsabilitats segueix obert. De moment, el Govern reclama 6,5 milions d’euros per compensar el cost de la intervenció que s’ha fet a la zona.
El cap del gabinet tècnic del ministeri d’Ordenament Territorial, Josep Maria Huertas, va explicar que els treballs de la fase 1 es troben en el tram final. “Si no surt cap entrebanc, està previst que les obres s’acabin a final de més. A molt estirar, a principis de setembre”, va indicar. La intervenció ha consistit a estabilitzar el vessant sud, que s’havia desplaçat però no trencat, estabilitzar el mur de sosteniment de la carretera i construcció d’un mur pantalla per evitar projeccions si hi hagués despreniments eventuals. “Ara s’està acabant la reurbanització, la recol·locació de l’enllumenat i l’asfaltatge”, va concretar. Els treballs van començar ara fa un any i tenien un cost de 4,8 milions. “Les obres s’han fet per donar el màxim nivell de seguretat possible a la carretera. El nostre únic objectiu era aquest, protegir la carretera”, va remarcar Huertas.
Pel que fa al procediment judicial que es va encetar per determinar en qui recau la responsabilitat d’una esllavissada que va produir danys tant a la carretera com a l’antic hipermercat, encara segueix obert. Tot i que a l’hora que va passar ja hi havia alguns treballadors del Punt de Trobada, per fortuna no es van haver de lamentar danys personals.
Huertas va confirmar que la reclamació econòmica del Govern de moment està sobre els 6,5 milions i inclou les obres fetes, la direcció, la redacció del projecte i totes les intervencions d’auscultació i vigilància. Amb tot, va apuntar que l’import podria augmentar, ja que “el procés de vigilància i auscultació no ha acabat”. De fet, tal com es va explicar en la presentació de les obres, el procés d’auscultació dels moviments del terra s’ha mantingut durant tot el desenvolupament dels treballs com un element més de seguretat.
Per la seva banda, el Comú de Sant Julià de Lòria també té engegat un plet a conseqüència de l’esllavissada que li va deixar inservible la deixalleria i el magatzem comunal.
Un cop finalitzades les obres de la fase 1, el Govern tenia previst poder definir millor els treballs que han de completar la fase 2 i que en aquesta ocasió sí que implicaran la zona central de l’esllavissada.