El Lycée Comte de Foix ha superat aquest curs el nombre d’alumnes, amb 1.654, seixanta més que el 2024-25 i la xifra més alta en la història del centre educatiu, com ha recordat avui l’ambaixador de França, Nicolas Eybalin.

L’augment d’alumnes, però, ha implicat obrir una aula més del darrer curs de batxillerat (terminale) que juntament amb la posada en marxa de l’opció arts farà que algunes classes es facin de dos quarts de sis a dos quarts de set, especialment en les assignatures optatives. L’assistència en aquest horari serà obligatòria, i les absències seran registrades com a qualsevol altra matèria, segons es notifica en una carta adreçada a les mares i pares dels alumnes.

Un sistema singular
L’inici de curs ha comptat amb la presència de la rectora de l’acadèmia de Montpeller, Carole Drucker-Godard, que va prendre possessió del càrrec el passat mes de març i que des del primer moment, segons ha explicat, s'ha mostrat interessada pel sistema educatiu francès a Andorra, que ha considerat “singular”, així com per la negociació del conveni francoandorrà d’educació sobre el qual el ministre de Relacions Institucionals, Educació i Universitats, Ladislau Baró, ha anunciat que hi ha un preacord.

En el nou conveni, França referma el seu compromís amb el seu sistema educatiu al Principat. Això permetrà, entre altres coses, que el Lycée Comte de Foix continuï sent l’únic a l’estranger que depengui del ministeri d’Educació Nacional i no del d’Afers Estrangers i, per tant, segueixi sent públic, mentre que la resta són privats.

Drucker-Godard ha expressat la voluntat de col·laboració amb el ministeri, “amb qui treballem de manera complementària i enriquidora”, i ha assegurat que es mantindrà la “qualitat pedagògica”. Ha destacat el compromís dels educadors i de la resta de personal en un sistema en general i en un centre com el Lycée en particular, que arrossega sovint problemes per cobrir les baixes de professors i que compta amb algunes aules amb 30 alumnes.

Són dos aspectes que preocupen l’Associació de Pares del Lycée (APA) que tot i ser conscients de les dificultats per cobrir les baixes de docents amb substituts demanen solucions com podria ser la d’una borsa de treball. El preu dels lloguers i el cost de la vida dificulten l’arribada de substituts des de França.

Malgrat l’augment de nombre d’alumnes, el tema dels espais de moment no és preocupant després de l’ampliació a l’antiga escola espanyola de Ciutat de Valls. Així ho ha afirmat l’ambaixador Nicolas Eybalin: “Les instal·lacions són suficients per admetre tots aquests alumnes”. Ha qualificat el sistema educatiu de “molta qualitat, amb bona fama, ben dotat de mitjans i original, únic”.

La presència escolar francesa a Andorra compleix aquest curs 125 anys. El 1979-80 es van posar en marxa dues classes de seconde (primer de batxillerat) al Collège mentre s’acabava de construir el Lycée, que obriria el 1980 i el 1982 es va graduar la primera generació de batxillers A (literatura, llengua i filosofia), C (matemàtiques, física, geometria, àlgebra i química) i D (física, química, biologia i geologia). El batxillerat patiria modificacions posteriors.