Diari digital d'Andorra Bondia
Les instal·lacions de la Caixa Andorrana de Seguretat Social.
Les instal·lacions de la Caixa Andorrana de Seguretat Social.

El mediador de la CASS segueix constatant retards en les pensions


Escrit per: 
M.S.C. / FOTO: J.G.

Els retards en la tramitació de les pensions era un dels àmbits que el mediador de la Caixa Andorrana de Seguretat Social (CASS) havia assenyalat la necessitat de millora. L’observació va ser recollida en l’informe corresponent al període comprès entre el març i l’agost del 2017 i posava de manifest que les queixes rebudes en relació a les pensions es devien a demores “molt importants”. Aquest fet s’ha mantingut durant el 2018. Tal i com explica el mediador, Josep Maria Goicoechea, des de principis d’any no hi ha hagut “cap canvi” en la matèria i se segueix produint “la mateixa situació que l’any passat”. Cal recordar que el 2017, el mediador va recomanar reforçar el personal d’aquest servei (ja que disposava de recursos humans “escassos”) i simplificar alguns procediments. 

Per altra banda, i preguntat per les queixes pel tracte dels empleats als assegurats de la CASS, Goicoechea va explicar que tot i que “sempre n’hi ha alguna” són “esporàdiques”. Sobre aquesta qüestió va remarcar que és important analitzar si la persona que presenta la queixa té motius per haver-se sentit maltractada, ja que aquests casos solen referir-se a situacions de tensió.
El que ha canviat en relació a l’any passat és el número de persones que s’han adreçat des de principis d’any al mediador. Goicoechea va remarcar que s’ha produït una reducció del volum d’assegurats que li transmeten dubtes o queixes. En concret, el descens ha estat pràcticament del 50% respecte de l’any passat ja que si durant el primer semestre del 2017 va rebre un total de 60 persones en els pràcticament sis primers mesos d’aquest any ha atès 30 persones. El mediador de la CASS desconeix el motiu pel qual s’ha produït aquest canvi. Amb tot explica que la seguretat social ha destinat una persona més a Atenció al públic per tal de millorar la qualitat del servei. Això pot haver resolt el problema a la base, va dir Goicoechea. Tampoc s’aventura a assenyalar com a possible motiu el desconeixement d’aquesta figura per part dels assegurats. De fet, té constància d’afiliats que no saben que existeix mentre que d’altres que l’han visitat ho han fet gràcies al boca-orella o als metges generalistes. 
Goicoechea es va mostrar a l’espera, però, de fer una balanç de tot l’any tal i com preveu el protocol aprovat pel consell d’administració (el primer any es va establir un informe cada sis mesos i després de forma anual). Tot i així va recordar que a partir del 31 d’agost no continuarà com a mediador de la CASS. Goicoechea va explicar que des que se li va encomanar aquesta tasca tenia clar que només la volia assumir durant un període de dos anys i així ho va traslladar a la parapública. La decisió de mantenir aquesta figura dependrà del nou consell d’administració que ha de sortir elegit en les eleccions del proper 20 de juny. La tasca del mediador és examinar les divergències de les persones assegurades, dels  empresaris, dels prestadors de serveis de salut i dels empleats de la parapública, en relació amb les decisions, de caràcter mèdic o administratiu, preses per la CASS, amb la finalitat de restaurar la relació entre l’usuari i la parapública.

cass
mediador
Josep Maria Goicoechea
pensions

Compartir via

Comentaris: 0

Contacta amb nosaltres

Baixada del Molí, 5
AD500 Andorra la Vella
Principat d'Andorra

Telèfon: + 376 80 88 88 · Fax: + 376 82 88 88

Formulari de contacte