Des de divendres fins ahir, comerciants i hotelers han fet, en general, una caixa millor que en els ponts de Tots Sants dels anys passats. Així ho han confirmat els representants dels dos sectors empresarials. De fet, han estat els darrers dies d’octubre els que han salvat les xifres del mes, que s’havia vist afectat per la manca de pont pel Dia de la hispanitat. Les expectatives d’ocupació s’han superat i les parròquies centrals han arribat al ple total. Quant a les vendes, la Federació d’Associacions de Comerciants (FACA) xifra en un increment del 10% les vendes obtingudes a l’octubre, i tot gràcies a aquest últim pont.
El president de la Unió Hotelera, Manel Ara, va comparar el passat pont de Tots Sants amb un pont com el del 15 d’agost o inclús el de la Puríssima. Ara va manifestar que “les expectatives del sector hoteler s’han superat per l’increment de les reserves d’última hora”. De fet, si les previsions apuntaven que l’ocupació mitjana a Escaldes-Engordany i Andorra la Vella seria del 89% i el 82%, respectivament, finalment ha estat de més del 90% i ha arribat al 100% en molts hotels d’aquestes parròquies centrals. Per altra banda, en altres parròquies, com Ordino, la Massana i Sant Julià de Lòria, s’ha arribat al 75% d’ocupació, que s’aproxima a les previsions marcades.
“Dissabte i diumenge han estat els dies de màxima ocupació, que ha arribat a més del 90% i en alguns casos al ple total, i dilluns també va anar molt bé, amb més del 80%, sobretot en parròquies centrals”, va explicar Ara. A més, el representant dels hotelers va manifestar que el gran ambient de turistes “no només estava a les grans avingudes comercials, perquè altres llocs, com els llacs de Tristaina, estaven també molt plens de gent”.
Per la seva banda, els comerciants valoren aquest pont de Tots Sants com “el millor pont dels últims temps”, va manifestar el vicepresident de la FACA, Antoni Miralles. Segons Miralles, ha estat un pont bo per molts motius: “Perquè hi havia molta gent, per l’increment de la facturació, perquè hi havia ambient als carrers i també a les botigues.” Com va assenyalar el portaveu dels comerciants, “dissabte la gent va optar més per quedar-se pel carrer, però podem dir que diumenge i dilluns alguns comerços van doblar les compres respecte a les mateixes dates d’anys anteriors”.
A falta d’un darrer balanç, Miralles assegura que es preveu que el mes d’octubre tanqui amb un 10% més de vendes que el mateix mes del 2015 gràcies al pont de Tots Sants. Un dels principals motius de l’atracció de clients ha estat, segons Miralles, que “la gent ha fet l’escapada pel pont perquè pel del Pilar no van poder i han vingut plegats tots: els que tenien previst venir per Tots Sants i els que no van poder el 12 d’octubre”, va dir. Miralles també ha apuntat com a causes el bon temps que ha fet durant tot el pont, així com l’animació al carrer i la conversió per a vianants de l’avinguda Meritxell.
RETENCIONS QUILOMÈTRIQUES
Les previsions d’entrada de vehicles al Principat per tot el pont, xifrades per Mobilitat en 58.000, s’han complert. De fet, i a falta de la xifra exacta, des de Mobilitat van informar que s’havien superat les expectatives. L’operació sortida del pont es va saldar ahir amb retencions de trànsit a les dues fronteres de sortida del país, principalment en horari de matí i migdia. A les 10.30 h la frontera del riu Runer va començar a registrar les primeres retencions, que van arribar a dos quilòmetres i mig. Les retencions van durar fins a les 15.19 h. Per la frontera franco-andorrana les retencions van començar més tard, a les 11.50 i fins a les 13.45, en què es van formar cues de dos quilòmetres.
Codina vol que es replantegi el Shopping Festival
No plou mai a gust de tothom. I malgrat el balanç positiu, encara hi ha veus discordants que no pensen el mateix sobre els resultats i també l’exitós Andorra Shopping Festival. Una d’aquestes veus és la de la consellera de Promoció Turística i comercial de la capital, Mònica Codina, que en el paper de comerciant va criticar que l’esdeveniment se centri només en els grans eixos de Vivand i Meritxell. Segons Codina, aquest esdeveniment no és vàlid per a les zones com el centre històric, Riberaygua o el Fener. La consellera de la capital opina que cal més implicació dels comuns “per anar tots a l’una”. Segons ella, l’Andorra Shopping Festival “es ven com una festa comercial del país i es redueix a l’eix comercial”. Alguns comerços han fet un esforç econòmic que “no els ha valgut la pena i d’altres [reconeix] no hi han tingut una implicació i molts aparadors eren decebedors”, va dir. Segons la consellera, no s’ha organitzat prou actes per atreure els clients a altres zones que no fossin les dels eixos. Codina espera expectant el pla estratègic d’Andorra Turisme.