El Papa Francesc concedirà un Jubileu Extraordinari del 20 al 28 de maig que permetrà que els fidels que visitin l’Ermita de Canòlich en aquestes dates arribin a la Indulgència Plenària. Tal com ha explicat el rector de Sant Julià de Lòria, mossèn Pepe Chisvert, “la indulgència és la remissió davant Déu de la pena temporal pels pecats ja perdonats” i “suprimeix plenament la pena que caldria reparar pels pecats comesos i confessats fins aquell moment”. Per aconseguir-la, a més de fer el pelegrinatge a Canòlich, cal tenir la disposició interior d’un desaferrament total del pecat com a visita piadosa venerant la verge. Així, primer de tot cal confessar-se uns dies abans o després del pelegrinatge; combregar participant en l’eucaristia i resar per les intencions de Sant Pare, un Parenostre i un Avemaria. Segons va detallar mossèn Pepe, la confessió és necessària perquè esborra la culpa i, parcialment, la pena eterna. “La indulgència és una gràcia afegida que dona un perdó encara més gran. Per això hi pot haver confessió sense indulgència, però no indulgència sense confessió”, ha apuntat.
El jubileu arriba amb motiu del 800 aniversari de la trobada romànica de la Mare de Déu de Canòlich, que el Comú de Sant Julià de Lòria commemorarà amb diverses activitats de l’1 al 27 de maig. Tots els actes, però, se sustenten sobre la dimensió religiosa, cultural, esportiva, educativa i social. La festa s’iniciarà la tarda del dia 1 de maig amb la presentació del llibre Petita història de Canòlich (18 hores), una obra de Pilarín Bayés que es repartirà de manera gratuïta entre tots els caps de casa de la parròquia; un repic de campanes a l’església parroquial (19 hores), i una missa presidida per l’arquebisbe d’Urgell i copríncep episcopal, Joan-Enric Vives, on tornarà a l’església una talla amb fusta policromada original de la Mare de Déu de Canòlich que custodia la família Marfany.
L’aplec de Canòlich donarà el tret de sortida el dia 27 amb una aviada de coets i una missa; un cop finalitzi l’eucaristia, començarà la tradicional pujada a peu fins a l’ermita.