El Servei Andorrà d’Atenció Sanitària (SAAS) va donar a conèixer finalment ahir que són uns vuit els tècnics de transport sanitari que es poden quedar sense feina després de l’adjudicació  del servei de transport sanitari terrestre no medicalitzat i no urgent a l’empresa Ambulàncies del Pirineu. El director general del SAAS, Lluís Bur­gués, va comparèixer ahir en roda de premsa, acompanyat del director econòmic i financer de l’organisme, Quirze Font, per donar més detalls de l’adjudicació d’aquest servei, després del comunicat inicial de dimarts.
Burgués va admetre que el SAAS no s’ha posat en contacte amb els treballadors que fins ara han fet aquest servei, una trentena, en entendre que no li correspon i que són les seves empreses les que els han d’informar sobre la seva situació laboral amb la reestructuració en marxa decidida pel ministeri de Salut i Benestar. Tot i així, el director del SAAS va indicar que sí que es parlarà amb els treballadors a partir de la segona quinzena del mes d’agost per determinar si alguns d’ells es poden incorporar a la plantilla de l’organisme públic, mentre que d’altres haurien de ser indemnitzats pel mateix SAAS. Un dels objectius actuals d’aquest organisme és rebaixar la despesa a través de la reducció del nombre d’hores extres que fan els empleats i, per tant, està obert a la possible incorporació de més personal, també en l’àmbit del transport sanitari, si es disposa del perfil adequat.
El director general del SAAS va negar que hi hagi “improvisació”, com s’ha afirmat tant des de l’oposició parlamentària com des de la Unió Sindical d’An­dorra (USdA) en representació dels treballadors, a l’hora de posar en marxa aquesta reforma. I és que, segons va dir, és una qüestió “molt complexa perquè implica moltes persones, en què els terminis no és el fonamental”, sinó el fet que no hi hagi una incidència negativa per a ningú. Burgués va assenyalar també que, pel que fa a les dues empreses, “hi ha una predisposició per posar-se d’acord” tant pel que fa al personal com al traspàs de material.
Pel que fa a l’adjudicació del transport sanitari no urgent, els responsables del SAAS van indicar que les dues empreses que hi van concórrer, que són les mateixes que han estat contractades durant els últims sis anys, van presentar ofertes “similars” des del punt de vista tècnic i van obtenir “puntuacions amb poca diferència”, si bé s’ha optat per la “més convenient econòmicament”.
El preu que es pagarà a l’empresa guanyadora és d’uns 500.000 euros anuals, si es té en compte el que es pagarà per la disponibilitat (1.500 euros pels dies de temporada alta i 1.150 pels de temporada baixa), al voltant de 483.000 euros, més les 500 sortides que es preveu que hi pot haver al llarg de l’any (a raó de 75 euros per cadascuna), xifra que suposa un total de 37.500 euros. A aquesta quantitat caldria afegir-hi, però, els trasllats a l’exterior, que els directius del SAAS no van saber especificar.
D’aquesta manera, l’estalvi amb el nou model de transport sanitari, en què els bombers tornen a assumir bona part de la tasca que feien les empreses privades, és d’un milió d’euros. Tal com va explicar Font, amb el preu fix es té garantit que estiguin disponibles quatre ambulàncies convencionals durant la temporada baixa per al transport intern, tres de convencionals per al transport extern i una ambulància de suport vital bàsic per al transport extern. D’aquesta manera, l’empresa té sempre aquestes vuit ambulàncies disponibles més dues de reserva per si hi hagués cap incident.
Burgués va admetre que s’estarà atent a l’evolució del nou sistema que es posarà en funcionament l’1 de setembre per si cal introduir-hi en el futur més canvis. L’adjudicació s’ha fet per 4 anys, tot i que el contracte és renovable per 2 anys més. A més, en cas que en el futur l’adjudicació recaigui en una altra empresa, aquesta s’haurà de fer càrrec del personal de l’empresa actual. Burgués va refusar pronunciar-se sobre la querella presentada pels pares del nadó que va morir a l’hospital, adduint que no era el tema d’ahir.