El Sindicat Penitenciari d’Andorra (SPA), en representació dels treballadors i
treballadores del Centre Penitenciari d’Andorra, ha presentat al ministeri de Justícia i Interior una "queixa formal" davant el que consideren una greu situació que s’arrossega des de fa més d’un mes i mig i que posa en risc la seguretat del centre, del personal i dels interns. Així ho han fet saber en una carta enviada a la ministra Ester Molné i a la direcció del centre.
Concretament, es refereixen a l'avaria del sistema digital de vigilància. I és que, tal com s'ha dit, fa més d’un mes i mig que el sistema digital encarregat de gestionar aproximadament el 81% de les càmeres de vigilància del centre es troba fora de servei. Creuen que aquesta situació és conseqüència de la manca de previsió i gestió en la
substitució immediata de la peça avariada, la qual cosa comprta riscos derivats de la manca de funcionament del sistema. Tot plegat es tradueix en que la Unitat de Control Operatiu no pot monitoritzar adequadament les alarmes d’espais, els intents d’intrusió o possibles intents d’evasió.
Segons el sindicat, aquesta circumstància representa una falla greu en la seguretat
penitenciària, "totalment inacceptable en un centre de les nostres característiques", remarquen. I ho atribueixen a una mala gestió i deixadesa. En aquest sentit, recorden que el centre penitenciari no és un centre comercial, i que la seguretat penitenciària requereix garanties immediates i sistemes de recanvi adequats.
També exposen que el fet de dependre únicament d’un aparell centralitzador és una mostra de mala planificació i gestió tècnica per part de la direcció i dels responsables de seguretat.
Per això, exigeixen la reparació immediata i urgent del sistema digital de vigilància i que, si no és pot reparar, sigui substituït per un nou sistema de vigilància, també de caire urgent. També volen que s'implementi un pla de contingència i de recanvi tècnic que eviti situacions similars en el futur. A més, reclamen la depuració de responsabilitats per la deixadesa que ha provocat aquesta situació. Igualment, demanen que Justícia i Interior garanteixi els recursos necessaris per preservar la seguretat del centre i del personal penitenciari.
En definitiva des del Sindicat Penitenciari d’Andorra considera que la situació actual constitueix una manca greu de seguretat institucional que no pot prolongar-se, fet que ja fa temps que han comunicat. En relació amb això, adverteixen que aquesta situació posa en entredit el suposat informe referent a la seguretat del centre, elaborat pels responsables de seguretat del centre i l’oficial de detenció, a petició del ministeri.
De fet, posen en entredit aquest informe i es demanen que caldria saber quan es va efectuar, ja que el sistema digital de vigilància porta espatllat des de finals de juliol,
aproximadament, per veure si hi va haver mala praxis alhora d’elaborar-lo.