Les dues associacions de taxistes del país –Associació de Taxistes d’Andorra (ATA) i Associació de Taxistes Interurbans (ATI)– s’uneixen oficialment per convertir-se en un únic col·lectiu. Serà sota el nom de Taxi Andorra i, com ja s’ha anat avançant les darreres setmanes, actuarà sota una centraleta única, amb número de telèfon en comú i una aplicació mòbil que permetrà reservar, trucar i seguir en temps real el vehicle sol·licitat. De moment, s’ha signat el conveni amb Govern que els acredita com a un únic ens, però la conversió a efectes reals es farà durant el 2026, “abans que acabi l’any que ve”, diu el secretari d’Estat de Transició Energètica, Transports i Mobilitat, David Forné. D’aquesta manera la comunicació amb la corporació governamental serà a través d’una sola veu. Això sí, la centraleta única haurà d’entrar en funcionament efectiu abans del 31 de març, i des de Govern s’aportarà un total de 10.000 euros per al seu desenvolupament i implementació.

Amb aquesta aliança, el taxi del país “entra en una nova etapa, entra al segle XXI”, diu Forné. “Els anys de divisió entre les dues associacions queden enrere”, i ara el principal objectiu és “modernitzar-se”. El nou model seguirà l’exemple dels que s’apliquen i funcionen a altres països, tot i així, serà un “model a l’andorrana”, amb l’objectiu que el Principat sigui més “actual, dialogant i eficient”. Tot i que Govern ha marcat les condicions del nou conveni, “no els hem imposat res”, assegura el secretari d’Estat, “han sigut ells els que s’han posat d’acord, nosaltres simplement vetllem per la protecció dels serveis públics del país”. 

A banda de la centraleta, l’acord contempla altres aspectes. Un dels més destacats és que amb una sola llicència de taxi es podran fer servir dos vehicles. Dit d’una altra manera, la setantena de cotxes amb què compten les dues associacions juntes es podrà doblar i conservar el mateix nombre de documents. Ara bé, això “no vol dir que no seguim exigint l’excel·lència dels conductors”, recalca Forné, “seguiran tenint una prova de capacitació i coneixement del país”.

Una altra novetat “que encara hem d’acabar de decidir com serà finalment” és la modernització de l’estètica de la companyia. La idea és que els vehicles renovin la imatge per ser “més reconeixibles i atractius per a l’usuari”, especialment pel que fa a la retolació, i el que acabaran de discernir durant els propers mesos és si els xofers també seguiran una línia estètica en concret.

Tornant a la centraleta única, especialment pel que fa a la futura aplicació per a mòbils, encara no està del tot definit com serà i sota quina plataforma informàtica se sustentarà l’app. Tot i així, s’està estudiant la possibilitat de col·laborar amb empreses com Taximés o City Xerpa, que tenen una àmplia experiència en la gestió de demanda de vehicles de transport on line. El que tenen clar des de les dues associacions, i futur col·lectiu, és que “la plataforma estarà a Andorra, i garantirà un servei d’excel·lència”.

Autocrítica dels Taxistes

A ningú se li escapa que gran part del motiu pel qual les dues associacions de taxistes del país han decidit aliar-se és per l’arribada al Principat de la companyia de transports estatunidenca Uber. Tot i així, tal com manifesten tant des de les associacions andorranes com Forné, “ja feia temps que pensàvem en la possibilitat d’unir les dues entitats”. Però està clar que l’arribada d’un tercer “ha augmentat el ritme de les negociacions”. 

Com se sol dir, i infinitat d’estudis així ho demostren, la competitivitat en qualsevol àmbit, ja sigui econòmic, professional, esportiu o d’un altre tipus, en la immensa majoria de les vegades és positiva, ja que fa que un mateix intenti millorar i superar-se, i, en el cas del món empresarial, aquesta implicació repercuteix directament en la qualitat del servei que rep l’usuari.

Però perquè això sigui possible, abans és necessari dur a terme un procés d’autocrítica, i això és el que han fet tant l’ATA com l’ATI. El president d’aquesta última, Armando Godoy, reconeix que els últims anys “no hem estat a l’altura i els usuaris han patit un servei que no mereixien”, és per això que “els demanem perdó”. Confien que amb la nova etapa del taxi andorrà “canviarà, d’una vegada per totes, el servei que oferim”, i de la mateixa manera, demanen la confiança de l’usuari, perquè aquesta nova identitat modernitzada “serà impressionant”.