El projecte d’habilitar un tramvia interparroquial al país cada vegada agafa més forma. Ahir es va celebrar una sessió ordinària de la Taula Nacional de Mobilitat, on els cònsols de cada parròquia es van reunir amb el secretari d’Estat de Transició Energètica, Transports i Mobilitat, David Forné, que els va presentar una primera proposta del traçat que podria tenir, a més dels diversos aparcaments que s’hauran de construir en llocs estratègics.
El pla sectorial encara està en fase de definició, però ara els tres comuns implicats en la nova futura obra, que són els de Sant Julià, Andorra la Vella i Escaldes, hauran d’estudiar la proposta i donar un retorn a Govern. El termini que tenen marcat és fins a finals de febrer i després, si els resultats són favorables, “podrem iniciar els tràmits del pla”, diu Forné. Aquests dos mesos i mig serviran perquè cada comú analitzi detingudament la ruta plantejada i proposin millores i alternatives si ho consideren oportú. Tot i així, Forné avança que “hi ha consens”.
La voluntat de Govern és que el projecte final es pugui aprovar abans que acabi el 2026, tenint en compte que s’apropa el final de la legislatura. El secretari d’Estat assegura que “mai havíem arribat tan lluny en la planificació d’aquest projecte”, i considera que serà “sens dubte un canvi de paradigma al nostre país”.
El recorregut del tramvia serà circular. La idea és que comenci prop de la frontera, passi pel centre de Sant Julià i, després, per un petit túnel que es foradaria entre Aixovall i la Margineda; arribaria a l’avinguda d’Enclar de Santa Coloma, on aniria per un pont elevat; més amunt, passaria per davant del Lycée, llavors enfilaria el carrer Prat de la Creu fins arribar a Caldea. Aquest seria el trajecte de pujada. Després, baixaria pel Clot d’Emprivat, arribaria a l’E. Leclerc i desfilaria pel carrer Bonaventura Riberaygua; seguiria per l’obac per arribar, novament, al Lycée, on enganxaria amb al traçat de pujada.
La zona clau seria la de Caldea, que en “un futur no immediat” preveuen que sigui el punt d’unió amb els trajectes que aniran, també, cap a la Massana i cap a Encamp. Aquests comunicarien a través de dos nous túnels, que representaran “la nova porta d’entrada de la perifèria al centre”, diu Forné. La idea primigènia era construir telefèrics que comuniquessin les parròquies, però desprès de debatre-ho amb el Comú d’Escaldes, van considerar que l’impacte ambiental i visual seria massa intrusiu, i que el temps de trajecte tampoc sortiria gaire a compte, ja que va, més aviat, lent.
Una altra qüestió que s’haurà d’acabar de definir és on ubicaran l’aparcament d’entrada al país. És a dir, on hi haurà el punt on tothom que pugi al Principat deixarà estacionat el seu vehicle mentre es mou en tramvia. Una de les propostes és ubicar-lo el més a prop possible de la frontera, com “per exemple a la zona on hi ha l’Epizen”, l’antic Punt de Trobada. L’altra idea és que sigui més endins del poble de Sant Julià. En tot cas, serà el Comú qui ho decideixi, que Forné comenta que “ja tenen una proposta d’on ubicar-lo, però no ens l’han comentat encara”. També preveuen habilitar-ne un a la zona intermèdia, que seria per la Margineda, i un a la part alta d’Escaldes.
D’altra banda, Forné comenta que “s’està treballant perquè, eventualment, el tramvia pogués arribar a la Seu d’Urgell” gràcies al projecte de la Generalitat de Catalunya del Tramvalira. Vol deixar clar, però, que “són dos projectes diferents i un no depèn de l’altre”; tot i així, reconeix que si algun dia pot ser una realitat, “seria un projecte extraordinari”.
Prova pilot de turborotondes per reduir accidents i retencions
La rotonda del Km 0 i la de Prada Casadet seran objecte d’una prova pilot per convertir-les en turborotondes. Això consisteix, bàsicament, en què els carrils de la dreta no permetran fer el gir a l’esquerra. És a dir, si es vol agafar una sortida que no sigui la immediatament posterior a mà dreta, s’haurà de circular obligatòriament pel carril interior. Aquest tipus de glorieta, que ja funciona en altres països, pretén per una banda agilitzar el trànsit i, per l’altra, reduir el risc d’accidents, que precisament en aquests dos punts és on més es produeixen. Tot i que no hi ha un temps determinat de quant durarà la prova pilot, “seran diversos mesos”, diu Forné, ja que “es necessita temps per saber si funciona o no”. Però els conductors hauran de saber quin carril agafar abans d’arribar a la rotonda, per això es millorarà la senyalització a les entrades. També s’instal·laran cartells lluminosos avisant que són punts crítics d’accidents.
Forné: “Taxi i Uber poden conviure perfectament”
Amb la imminent arribada de la centraleta única, fruit de la coalició entre les dues associacions de taxistes del país –que unificarà el número de telèfon i habilitarà una aplicació mòbil–, Forné aprofita per recordar que, segons la seva perspectiva i després d’haver conversat amb diversos taxistes, la convivència amb Uber “és bona i compatible”. Descriu que la nouvinguda empresa “ocupa un espai de negoci que el taxi no estava cobrint”, ja que Uber ofereix un “servei més prèmium”.
Respecte a l’aplicació, Forné creu que seria ideal que en tot moment es pogués veure la ubicació del taxi i, “per què no, una estimació del preu del viatge”.