Diari digital d'Andorra Bondia
Un autobús de transport públic nacional.
Un autobús de transport públic nacional.

El transport públic nega que hi hagi cap problema de seguretat al servei


Escrit per: 
M.S.C. / Foto: Jonathan Gil

El transport públic no té cap mena de problema de seguretat. Així ho va assegurar el president de la Cooperativa Andorrana Interurbana, Gabriel Dallerès, arran de la preocupació expressada per l’Associació Andorrana de Consumidors i Usuaris (ACU). En concret, Dallerès va explicar que el reglament laboral regula que els xòfers no poden conduir més de sis hores seguides. A la pràctica, però, les distàncies que hi ha al país fan que un conductor no estigui al volant durant aquest període de temps. 

“Mai fan sis hores seguides i a més, entre serveis fan una pausa”, va declarar. Davant de tot plegat, el president de la Cooperativa Andorrana Interurbana va explicar que “la realitat és que els xòfers condueixen menys”, tenint en compte que hi ha aquests descansos addicionals als establerts per la normativa. Dallerès també va indicar que els autobusos no porten tacògraf, ja que aquest no és un requisit per als vehicles que fan menys de 50 quilòmetres (una norma que no només és aplicada a Andorra). De fet, va exposar que el tacògraf és utilitzat pels cotxes que es desplacen a l’estranger, ja que el trajecte és més llarg. 
Dallerès va posar en relleu que l’aspecte que dona més seguretat, en tot cas, són les ITV. Així va afirmar que aquestes inspeccions tècniques són més exigents a Andorra que a la Unió Europea. “Això encareix els costos del transport, tot i que dona més tranquil·litat”, va dir, i va remarcar que els vehicles que han passat la ITV vol dir que tenen les condicions per circular.
El dossier de l’ACU sobre el transport obert a principis d’any recollia que la seguretat del transport públic genera preocupació. És per això que l’entitat va informar de la intenció de dirigir-se al Govern per preguntar quins són els mecanismes de control que s’apliquen al país per  regular el nombre d’hores que els conductors treballen. A més va demanar l’obligatorietat d’equipar els vehicles amb tacògraf perquè consideren que és necessari un seguiment  més acurat per part de l’Administració.
Altres queixes relatives al transport públic recollides per l’ACU feien referència a la irregularitat, el canvi de rutes i la manca d’autobusos que fan que els usuaris es quedin a les parades quan van a l’escola o a treballar. La mala planificació del nombre d’autobusos disponibles, l’ampliació del servei al matí per anar a la feina, l’increment de les freqüències de pas i un reforç adaptat a les necessitats del transport escolar són aspectes que l’ACU també volia tractar amb els responsables de les empreses de transport i amb l’Administració, segons va informar l’entitat. 

Dallerès creu que les noves mesures al transport escolar no portaran “gaire distorsió”

El president de la Cooperativa Andorrana Interurbana, Gabriel Dallerès, considera que les millores que s’han incorporat al nou concurs del servei de transport escolar relatives a la seguretat dels alumnes i conductors “no han de portar gaire distorsió”. En aquest sentit, Dallerès va explicar que l’obligatorietat que tots els vehicles estiguin equipats amb cinturons de seguretat ja és vigent a hores d’ara. Tampoc troba “escabellada” la introducció de noves tecnologies als autobusos “si és en pro de la seguretat”, encara que creu que algunes són de cara a la galeria. Quant a la formació dels conductors, va explicar que tot i que ara ja estan seguint cursos caldrà fer-ne més. Dallerès troba raonable que s’exigeixi que els xòfers sàpiguen tractar amb el públic i, en concret, amb el tipus d’usuaris que hauran de transportar. Tot i així, troba “una mica exagerat” que es demani a aquests professionals la seva implicació en possibles casos d’assetjament escolar. En tot cas, veu com un procediment normal donar a conèixer a les autoritats casos que siguin de fàcil detecció. Amb relació al compromís que hauran de tenir les empreses de mantenir els mateixos autobusos i conductors al llarg de tot el curs escolar, Dallerès va indicar que la seva empresa ja tenia aquesta pràctica, tot i que d’altres “eren més flexibles”. Considera que això seria una forma de treballar “normal”, tot i que caldrà veure quins controls es realitzen per comprovar que aquest requisit es compleix. La Cooperativa Andorrana Interurbana és la segona empresa que transporta més escolars després de Viatges Espanya, amb qui ahir va ser impossible contactar.

transport públic
nega
problema
seguretat
servei
Número de vots: 26
Comentaris: 1

Comentaris

Hola, lo que no es respecta realment són les hores mínimes entre un dia laboral i l'atre (12 h minim). i pot ser hi hauria més vida social per als xòfers si tinguessin 2 dies de festa setmanl i no pas només 1. Cordialement Zamzam

Contacta amb nosaltres

Baixada del Molí, 5
AD500 Andorra la Vella
Principat d'Andorra

Telèfon: + 376 80 88 88 · Fax: + 376 82 88 88

Envian'ns un correu electrònic