Diari digital d'Andorra Bondia
túnel Pont Plà
túnel Pont Plà

El túnel del Pont Pla es talla al trànsit 60 hores durant el 2015


Escrit per: 
Agències / Foto: C.G.

Andorra disposa de tres túnels considerats llargs, de més de 500 metres, i que requereixen un manteniment especial. Parlem del túnel de la Tàpia, el túnel del Pont Pla i el túnel de les Dos Valires (el d’Envalira és de titularitat privada). Es gestionen des de l’àrea de Mobilitat mitjançant un sistema de càmeres robotitzades que vigilen les 24 hores els 365 dies de l’any, i que també són supervisades ininterrompudament pels tècnics del Centre Nacional de Trànsit, el Cenatra. 
En paral·lel, el Govern té adjudicat el manteniment anual d’aquestes instal·lacions a una empresa externa, que rep aproximadament un milió d’euros anuals per fer aquesta tasca, que també inclou l’explotació dels carrils reversibles, els semàfors i la senyalització de tota la xarxa viària. Els controls es fan periòdicament i obliguen en certes ocasions a tallar el trànsit dels túnels, especialment el del Pont Pla, perquè pel fet de ser més antic necessita més manteniment i també perquè, com que no té dos carrils, s’ha de tallar en la seva totalitat, tal com explica el cap de l’àrea de Mobilitat, Josep Escalé. Per tot plegat, l’any passat el túnel massanenc es va haver de tallar al trànsit 60 hores en total.
No són poques les vegades que els conductors que circulen per la xarxa viària i volen travessar un túnel es troben tancada la infraestructura. El motiu principal dels talls al trànsit el trobem en les tasques de manteniment d’aquestes infraestructures, que segueixen un pla meticulosament estipulat i que també està dictat per normatives internacionals, explica el cap de l’àrea de Mobilitat, Josep Escalé. Tot segueix estrictes controls periòdics: els pals d’SOS, la senyalització d’evacuació, la megafonia, el sistema de detecció d’incendis, el sistema elèctric, les càmeres... Uns controls que fa l’empresa adjudicatària del manteniment i explotació del sistema de túnels, des del 2013 i mitjançant un contracte que expira a finals d’aquest any (tot i que es pot prorrogar fins al 2019). El manteniment dels túnels del país, juntament amb l’explotació dels carrils reversibles, la senyalització vertical, els comptadors dels vehicles o el control tecnològic de la carretera té un cost d’1.043.000 euros anuals. 

El de més manteniment
Per túnels, el que requereix més manteniment és el del Pont Pla. Daniel Rodríguez, responsable del Centre Nacional de Trànsit (Cenatra), explica que la majoria de la població “no s’adona” de les tasques de manteniment als túnels considerats llargs que hi ha al país (de més de 500 metres): la Tàpia, les Dos Valires i el Pont Pla. Pel que fa a aquest darrer,  com que té un únic carril per direcció “ens veiem obligats a tallar-lo al trànsit”. Paral·lelament, el Pont Pla és també el més antic dels quatre (va ser inaugurat el 2006), i “alguns dels seus materials arriben a l’obsolescència o ja no funcionen”, fet que obliga a canviar-los més freqüentment, afegeix Escalé. Durant l’any passat es va haver de tancar aquesta infraestructura 60 hores, a les quals s’han de sumar totes les hores de manteniment realitzades mentre el túnel va estar obert, i que superen el centenar per bona part dels elements a controlar.
En qualsevol cas, “tot el manteniment dels túnels” és el mateix es tracti de quin es tracti, assegura Rodríguez. Sí que és veritat, però, que el massanenc en les darreres setmanes ha estat més intervingut, i en conseqüència també més tallat al trànsit, però en aquest cas per una obra civil centrada a reparar unes filtracions a la zona superior del túnel. S’han hagut de canviar les pantalles acústiques i ha calgut noves làmines, informa el responsable del Cenatra. 
Rodríguez afegeix que intenten no tancar al trànsit el túnel en hores de màxima afluència, però sovint per alguns treballs és inevitable. Quan s’ha de fer, els passos a seguir també estan estipulats. Es passa una informació per la Ràdio Nacional, s’avisa la policia i els bombers perquè ho tinguin present en cas que hagin de fer una sortida d’emergència, i finalment s’avisa la població pels panells de la xarxa viària, per un SMS i per les xarxes socials. 

 

túnel
Pont Plà
Comentaris: 0

Contacta amb nosaltres

Baixada del Molí, 5
AD500 Andorra la Vella
Principat d'Andorra

Telèfon: + 376 80 88 88 · Fax: + 376 82 88 88

Envian'ns un correu electrònic