El 31 d’agost no és el final de l’estiu però si el moment de fer balanç. Tot i que les xifres de visitants s’han mantingut o fins i tot hagin pogut créixer, la despesa ha baixat. Això és el resum de comerciants i de restauradors. És anar a una vintena de botigues i trobar la mateixa resposta: més gent i menys compres.

 O l’aplicació a Andorra del que en altres llocs turístics, com les Balears,  ja s’ha batejat com el turisme dièsel i que en zones de Catalunya s’ha rebatejat com el turisme d’espardenya, el que traduït significa: gent que camina molt però que gasta poc.

El juliol ha estat un mes decebedor i l’agost ha anat una mica millor, però sense tirar coets tot i les rebaixes. Entre els comerciants de l’Eix Central la sensació és que el visitant pateix l’augment del cost de la vida i que les compres en línia els fan la competència. 

PROPOSTA AL PAS
Al Pas de la Casa, l’estiu no ha estat bo, amb l’agreujant que a partir de la segona quinzena d’agost hi ha menys visitants perquè a França l’escola ha començat avui, tret d’alguns departaments, on s’ha ajornat fins demà a causa de la previsió de fortes tempestes amb pedregades. 

En aquesta població encampadana s’estan plantejant alternatives per compensar la davallada de visitants, com ara incentivar la presència del comprador nacional. Una proposta defensada pel president de l’Associació d’Empresaris d’Allotjaments Turístics (AEAT), Àlex Ruiz.

És també al Pas de la Casa un dels punts on té més feina a fer, i ha quedat palès aquest estiu, l’AEAT. Ruiz va alertar de l’alerta de la baixa ocupació dels 800 habitatges turístics a l’estiu al Pas de la Casa, que a l’inici de temporada es va situar entre el 5% i el 8%, tot i que a l’agost ha pogut arribar al 50%, pendent de les dades finals.

Per als restaurants tampoc ha estat un bon estiu. Les dades del departament d’Estadística, segons les quals el flux de vehicles per les fronteres va créixer un 1,9% al juliol respecte a l’any passat no han tingut repercussió en els àpats servits. Els turistes gasten menys i cada cop és més freqüent veure en els locals rètols per evitar que els menús es comparteixin entre diversos comensals.

Els restauradors expliquen que és freqüent compartir pizzes o altres plats de la carta i demanar aigua de l’aixeta per beure. També s’ha contastat que entre alguns dels que pernocten solen fer un bon esmorzar de bufet i no dinar.

Malgrat això, i en determinats dies, hi ha hagut cues en alguns establiments de les avingudes Meritxell i Carlemany coincidint amb la setmana del 15 d’agost i en caps de setmana.

“L’important és comptar amb el client del país, i si tens turistes és un afegit”, assegura en Ramon, propietari d’un restaurant a Sant Julià de Lòria. Les xarxes socials porten els visitants a tots els llocs, tot i que alguns restauradors adverteixen que l’excés de locals provoca que els clients tinguin més per triar. Durant l’estiu també s’ha produït el tancament d’algun cèntric local.

A tots els locals visitats van coincidir a assenyalar que no han pujat preus i que si ho han fet ha estat el mínim, una cosa que contrasta amb l’augment de les matèries primeres.

En relació amb els hotels, el punt àlgid d’ocupació va ser la setmana de l’11 al 17 d’agost amb un 93%, mentre que de l’1 al 19 del mateix mes va ser del 63%. Pel que fa als dies del 18 al 31 la previsió era del 73%. L’ocupació del mes de juliol va ser del 66,18%, una lleugera millora respecte l’any 2024 (64,66%). El resultat es va valorar positivament després d’un hivern irregular.

L’augment d’ocupació va ser generalitzat, amb un repartiment equilibrat entre les parròquies, i un creixement especialment destacat al centre del país i a Encamp. Segons la Unió Hotelera d’Andorra (UHA), aquest resultat ha estat possible gràcies a l’impuls dels esdeveniments celebrats arreu del país durant el mes de juliol. 

Entre els actes destacats figuren el Cirque du Soleil a Andorra la Vella, la Copa del Món de BTT a la Massana, el Festival de Jazz d’Escaldes-Engordany, l’Olympic Race d’Encamp, el Comapedrosa Mountain Festival d’Arinsal, l’Epic Andorra Pyrenées i la Volta Ciclista als Ports.

MASSIFICACIÓ
La figura del turista dièsel ha tingut la seva màxima expressió en llocs d’accés gratuït, i especialment en els jardins contemporanis de Juberri i al poble d’Auvinyà. El cas de Juberri ha provocat les queixes dels veïns per la proliferació de visitants i d’autocaravanes.

A l’altra cara de la moneda hi ha el centre termolúdic Caldea, que va registrar el mes passat l’entrada de 57.000 visitants, 2.500 més que el mateix mes del 2024, i ha ingressat prop de 3,2 milions d’euros, una xifra rècord de facturació en un mes que representa un salt del 13,50% respecte a l’agost del 2024. El motor del creixement de l’agost ha estat la venda d’entrades a l’spa.