Els màxims accionistes de Banca Privada d’Andorra, els germans Higini i Ramon Cierco, emprendran accions legals contra l’Agència Estatal de Resolució d’Entitats Bancàries (AREB) per les insinuacions fetes en el comunicat on s’informava de les principals conclusions del treball dut a terme per PwC, en què s’assegurava que l’AREB està “adoptant les mesures necessàries per identificar els possibles indicis delictius vinculats a l’actuació de la direcció general i dels administradors de BPA, entre els quals es troben els principals accionistes de l’entitat”.
Així s’explica en un comunicat fet públic ahir pel Grup Cierco, en què es consideren “les insinuacions inadmissibles” i s’assegura que “la família Cierco ho rebutja de ple”. Per això es duran a terme les “accions legals escaients per defensar el seu bon nom i la seva honestedat”.
D’altra banda, els propietaris del banc intervingut exigiran també per via judicial el contingut íntegre de la revisió de clients i comptes de l’entitat feta per PricewaterhouseCoopers que hauria servit l’AREB per emetre un comunicat que “s’ha rebut amb sorpresa i indignació”.
Així mateix, des del Grup Cierco, i a l’espera de poder analitzar l’informe de PwC, es consideren “sorprenents” les xifres de volums d’indicis de sospita així com de clients de risc alt apuntades per la consultora. I en aquest sentit es recorda que BPA disposa de les diferents auditories en matèria de prevenció de blanqueig de capital i finançament del terrorisme del període 2007-2014, informes fets d’acord amb els requeriments dictats per la Uifand.
Per això, i tenint en compte que els informes “són totalment correctes”, des del Grup Cierco s’apunta la necessitat d’estudiar eventuals responsabilitats dels auditors i els reguladors en el cas que les incidències presumptament detectades en l’informe de PwC ja existissin anteriorment i no haguessin estat advertides.
Finalment, en el comunicat s’assegura que “els administradors de l’entitat i la seva direcció general sempre han estat diligents en l’acompliment de les obligacions establertes anualment per les autoritats reguladores andorranes”, i s’explica que “molt probablement PwC està aplicant uns criteris més restrictius que els que estableix la normativa andorrana en matèria de prevenció de blanqueig”. En aquest sentit, des del Grup Cierco, que recorda que molts dels dipositants de fons al país són clients de dos o més bancs, es manté que “si els mateixos paràmetres s’apliquessin a les altres entitats de la plaça financera andorrana aquestes tindrien nombrosos problemes i dificultats”.
Precisament, el ministre portaveu, Jordi Cinca, es va referir també al comunicat de l’AREB ahir en la seva compareixença setmanal. En aquest sentit, el ministre es va manifestar en la línia apuntada per l’AREB, i després de diferenciar entre accionista i administrador es va mostrar convençut que “qualsevol administrador d’una empresa, i especialment de l’àmbit financer, té l’obligació de conèixer com s’està gestionant la seva empresa”. Així, i concretament en el cas de BPA, Cinca va assegurar que els accionistes majoritaris, no pel fet de ser accionistes sinó com a administradors, tenien “l’obligació” de conèixer com “s’estava gestionant l’empresa”.
Pel que fa a les dades apuntades en l’informe de PwC, Cinca, que sobre l’opció d’una fusió va recordar que són les entitats bancàries les que han de tenir voluntat i no el Govern, va destacar que es tracta de xifres “prou significatives” per posar en relleu un “problema”, i va incidir en la necessitat que “s’avanci amb celeritat en el procés per esclarir cada un dels casos”. Així, va prosseguir el ministre, ara caldrà que es vagin derivant els casos a l’autoritat competent, ja sigui la Uifand o si escau la Batllia la fiscalia, a la vegada que caldrà resoldre també aquells casos considerats sospitosos perquè manca informació.
D’altra banda, els treballadors de Banca Privada d’Andorra van fer públic ahir un comunicat per deixar clar que no disposen de la informació relativa als resultats dels treballs d’auditoria de PwC i que per tant desconeixen la qualificació dels comptes dels clients de l’entitat ja que, igual que aquests, han tingut “coneixement del contingut del comunicat de l’AREB per mitjà de la premsa”. En aquest sentit, els treballadors afirmen entendre i compartir “el malestar i la sorpresa que ha pogut suscitar la publicació d’aquest comunicat”. I és que, segons han confirmat alguns dels treballadors i algun dels afectats, en fer-se públiques les principals conclusions de l’auditoria alguns clients es van atansar ahir a les oficines de BPA per saber la seva qualificació, informació que no els va poder ser facilitada.