Diari digital d'Andorra Bondia
L’Oficina d’atenció al comerç es va posar en marxa el 2 de juny passat.
L’Oficina d’atenció al comerç es va posar en marxa el 2 de juny passat.

Els comerciants plantegen sobretot dubtes de com es poden associar


Escrit per: 
M. P. A. / Foto: Facundo Santana

L’Oficina d’atenció al comerç de la capital va sorgir d’una taula de debat promoguda pel Comú d’Andorra la Vella amb les associacions de comerciants de la parròquia, preocupades per la recuperació de l’activitat després d’haver passat l’època més dura de la pandèmia i del confinament. Es tracta d’una iniciativa que es va posar en marxa el mes de juny passat i des de llavors ha atès ja 300 negocis. Així ho explica la consellera de Desenvolupament estratègic i comercial i de Projectes participatius, Meritxell López. En la seva majoria s’hi han adreçat comerços dedicats a la venda al detall i a la restauració, especialment de la zona del centre històric i de Riberaygua i Travesseres.

López recorda que la finalitat  d’aquest recurs és doble. D’una banda, “estar al costat dels comerços en el seu dia a dia i oferir-los assessorament intern”; i de l’altre, interactuar amb els negocis de cara a l’organització d’esdeveniments. En relació amb el servei d’assessoria, la consellera explica que les consultes realitzades pels establiments tenen a veure amb temàtiques ben diverses. Abunden, però, les relacionades a saber com es poden integrar a l’associació de comerciants del barri on està situat el comerç. D’aquest tipus se n’han registrat fins a una vuitantena. També s’hi adrecen els negocis per temes que tenen a veure amb la via pública, com ara qüestions d’higiene i mobiliari, si calen més contenidors o s’han de canviar de lloc; o bé d’enllumenat, si hi ha fanals que no funcionen; o de funcionament de les zones de càrrega i descàrrega. De fet, són temes que també es poden canalitzar a través de l’Espai Ciutadà, però des del Comú es considera positiu que es facin arribar a través d’aquesta oficina perquè s’estableix i es consolida la relació entre el recurs i els comerços. Igualment, hi ha hagut força consultes sobre la Covid i les terrasses, especialment pel nou reglament establert a Riberaygua i Travesseres. Un altre gruix tenen a veure amb propietaris que plantegen què els suposaria canviar de radicació el seu negoci d’una zona més cèntrica a una més perifèrica o bé ampliar-lo. Es tracta d’una pregunta “més hipotètica i complementària”, comenta López. 

Pel que fa al vessant d’interaccions entre l’oficina i els comerços, se n’han produït fins a 173 relacionades amb esdeveniments organitzats pel Comú que afecten els comerciants i que “estan al servei de l’economia de la parròquia”, com ara el Mercat de la Vall o la campanya de Nadal, exposa la consellera, que afegeix que aquest aspecte ocupa entre el 60 i el 70% de l’activitat d’aquest organisme.

El retorn sobre el funcionament de l’oficina que ha tingut el Comú per part de les associacions de comerciants és que la valoren de manera molt positiva. Així, el que va néixer per donar resposta a la necessitat de dinamitzar l’activitat comercial en temps de crisi és ara un instrument útil de llarg recorregut per a l’acompanyament dels establiments. De manera que “si ara la traguéssim tindríem un problema”, declara López. 

La consellera confirma que actualment treballen a l’oficina el dinamitzador i un altre treballador que ja formava part de la plantilla del Comú i que fa suport en tot el tema de tràmits. 

‘Menja’t Riberaygua’
Un exemple concret de la complicitat entre comerciants i l’oficina és la campanya engegada a Riberaygua i Travesseres. Segons López, l’associació està molt proactiva i amb ganes d’innovar. Ara han arrencat el projecte Menja’t Riberaygua i Travesseres, organitzat per l’entitat en estreta col·laboració amb el dinamitzador. I si l’associació ha buscat el proveïdor informàtic que els dona suport perquè cada vegada que es compra s’escaneja un QR i s’entra en el sorteig d’un sopar, el dinamitzador els dona un cop de mà i va a visitar els comerços perquè tinguin tota la informació i se sumin a la iniciativa i als restaurants per involucrar-los també. 

comerciants
dubtes
associar
Comentaris: 0

Contacta amb nosaltres

Baixada del Molí, 5
AD500 Andorra la Vella
Principat d'Andorra

Telèfon: + 376 80 88 88 · Fax: + 376 82 88 88

Envian'ns un correu electrònic