Els comuns harmonitzaran les ordinacions reguladores de l’accés al medi natural i miraran de confeccionar únicament una ordinació amb la mateixa normativa per a tot el territori. Si més no, així es va acordar ahir en la reunió de cònsols celebrada a la Massana, on es van fixar un termini “d’una o dues reunions”, és a dir com a molt tard al setembre tenint en compte les vacances d’estiu, per tenir un primer esborrany del text.
Així ho han explicat avui la cònsol major de la Massana, Eva Sansa, i el cònsol major d’Andorra la Vella, parròquia que acollirà la propera reunió, Sergi González, que han detallat que l’homogeneïtzació de la normativa d’accés al medi natural era una petició que havien rebut tant per part del Cos de Banders, a qui una sola regulació per a tot el territori facilitarà el control del compliment de la mateixa, com de la Federació Motociclista d’Andorra (FMA).
“Sovint, els mateixos banders ens feien arribar que tenien dificultats per aplicar els convenis de manera uniforme, ja que havien d’estudiar les ordenacions específiques de cada parròquia. El que volem ara és harmonitzar aquesta normativa i agilitzar els tràmits”, ha destacat Sansa, que ha revelat que fins i tot s’ha plantejat fer una “cartografia conjunta”. I per justificar-ne la necessitat ha recorregut a l’exemple d’una sortida amb motos de trial, on els participants poden circular per alguns camins i trobar-se que en canviar de parròquia “aquell camí no estigui permès”.
Precisament, des del Comú de la Massana s’estava treballant, i es té gairebé enllestida, en una modificació de l’ordinació que regula l’accés al medi natural, un text que s’aportarà de cara a aquest treball d’harmonització, que es farà des de la secretaria de la reunió de cònsols. Així, segons han explicat Sansa i González, s’analitzaran les ordinacions de cada corporació de cara a poder identificar “el que hi ha en comú” i “buscar el millor de cada una d’elles” per tal de poder establir “un tronc comú”.
A partir d’aquest primer text, la idea és que cada Comú pugui aportar les “especificitats de cada parròquia”, ja que la situació d’unes i altres “no és la mateixa”, i potser “hi haurà casos molt específics”, tal com ha admès Sansa.
De fet, en el cas concret de la Massana, i tenint en compte que part del terreny pertany als Quarts i no al Comú, caldrà tenir-los en compte a l’hora de fer aquest treballs i determinar amb ells “quins canvis poden haver-hi per exemple en l’accés rodat”.
Precisament, quan a l’accés rodat al medi natural, hi ha parròquies com Sant Julià de Lòria i Canillo on està prohibida la circulació de vehicles estrangers pels camins de muntanya de la parròquia, una qüestió que estarà damunt la taula en futures reunions, ha admès Sansa, que ha insistit, però, que el primer que cal fer és aquesta anàlisi de les diferents ordinacions existents per disposar d’un primer text sobre el qual treballar.
Així mateix, i tot i l’increment de gent que “va a la muntanya”, tant Sansa com González han remarcat que la voluntat d’unificar i establir una única normativa no respon a un increment de “males praxis”, sinó que és una qüestió de “coherència” i de disposar de les mateixes regles a tot el territori, ja que no té sentit que algunes parròquies apliquin sancions per determinats fets i altres, pels mateixos, no.
Primer pas per normalitzar les relacions amb el Col·legi Oficial d’Arquitectes
Després d’uns mesos de tensions i recels entre els comuns i el Col·legi Oficial d’Arquitectes d’Andorra, les relacions entre ambdues parts sembla que es comencen a reconduir. I és que una delegació de la nova junta del COAA ha estat present a la reunió de cònsols, on, tal com ha explicat Sansa, s'ha pogut copsar “un nou tarannà” i la voluntat de “poder treballar de manera fluida i no amb les tensions que hi ha hagut darrerament”. En aquesta línia, la mandatària massanenca ha assegurat que “tots els cònsols han sortit gratament satisfets de la reunió, amb ganes de marcar unes taules de diàleg i un full de ruta compartit”.
Així, ha continuat Sansa, la idea és fer arribar al COAA un “llistat amb els neguits dels diferents comuns” per tal que es puguin avaluar, treballar i mirar de trobar solucions consensuades.
Entre els temes que s'han posat damunt la taula destaca el fet que molts col·legiats no es presenten a les licitacions públiques, especialment pel que fa a les revisions dels plans d’ordenació i urbanisme parroquials, fet que obliga les corporacions comunals a recórrer a assessors de fora per poder tirar endavant aquesta tasca, tal com ha recordat el cònsol major d’Andorra la Vella. En aquesta línia, Sansa ha apuntat que “un dels problemes que s’ha detectat és que, si un arquitecte fa una revisió d’un POUP, durant tres anys no pot presentar projectes en aquella parròquia. Això genera una manca de competència real i potser caldrà revisar el codi deontològic del Col·legi per evitar aquest tipus de conflictes”.
Canvis en el bus
D’altra banda, i interpel·lats sobre les modificacions de les línies nacionals de transport de viatgers anunciades dilluns pel Govern, i malgrat no haver estat un dels temes de la reunió de cònsols, Sansa i González han recordat que les corporacions parroquials ja van “exposar les seves necessitats” i que han estat recollides, de manera que esperen que les solucions proposades siguin encertades. En aquest sentit, la cònsol massanenca, que ha valorat positivament la nova línia L7 que uneix Andorra la Vella i Escaldes-Engordany amb la Massana, ha destacat que “per als comuns, tot el que suposi un benefici per a la ciutadania ho valorem positivament”, i s'ha mostrat confiada en els resultats dels canvis tot i admetre que “després ja es podran fer ajustaments si cal”.