
Els espais naturals protegits aporten canvis socioeconòmics positius en un 76% dels casos, segons un estudi fet pel departament de Medi Ambient de la Generalitat de Catalunya.
Aquest informe posa en relleu la importància d’aquestes zones per al desenvolupament local, ja que en un 24% dels casos l’impacte ha estat zero i en cap cas el resultat de la regulació d’aquests espais ha comportat canvis socioeconòmics negatius. A més, els parcs naturals impulsen la creació de llocs de treball, sigui al mateix espai protegit o a les àrees immediates. Així, en alguns casos, indrets d’aquest tipus poden ocupar uns quants centenars de persones.
Sense anar més lluny, el parc natural de l’Alt Pirineu disposa de 34 assalariats, i a més crea ocupació indirecta a les empreses locals de serveis ambientals i iniciatives vinculades a sectors com el turisme. El responsable de presentar aquest informe ha estat el consultor ambiental Josep Maria Mallarach, que ha participat aquest dimarts en la jornada Els parcs naturals com a eina de desenvolupament, organitzada per Medi Ambient i que ha tingut lloc a la Massana.
Un altre dels participants en la jornada, Jordi Palau, director del parc natural de l’Alt Pirineu, també ha destacat el suport que donen els indrets protegits pel desenvolupament local. En aquest cas, es recolza activitats econòmiques que preserven el patrimoni, com ara amb ajuts per al manteniment dels prats i les pastures, i també es posa en valor el patrimoni com a activitat per al turisme. Així, s’està desenvolupant una xarxa de senders amb començament als pobles, es treballa en punts d’informació, com ara miradors accessibles i en llocs d’interès, i també en centres de visitants que donen a conèixer l’activitat agroramadera, els temes de la frontera o l’ós.
Encara que Andorra disposa de molts punts forts per crear un sistema modern d’espais protegits, Mallarach ha exposat que la superfície total d’aquest territori és avui del 26%, tenint en compte els parcs naturals del Comapedrosa i Sorteny, els tres vedats de caça i el Madriu, que encara no compta amb una legislació. Aquesta xifra és força baixa en comparació de països com Dinamarca, on hi ha un 45% de l’espai protegit, o Liechtenstein, que frega el 50%. A Catalunya, aquests terrenys representen, amb tot, el 30% del territori.
Així, l’expert creu que no seria gaire difícil avançar cap aquest sistema d’espais protegits al Principat, ja que el 80% del territori és públic, es disposa d’estudis i és un país ric, amb tècnics especialitzats i una societat inclinada a la conservació del patrimoni natural.
Jordi Nicolau, representant de l’òrgan gestor del parc natural del Comapedrosa, ha coincidit que encara queda “molt espai per recórrer” per crear nous parcs en altres parròquies i englobar-los en una xarxa d’indrets protegits. Tot i així, ha destacat que els passos es fan en el sentit correcte i que, en el cas del parc del Comapedrosa, s’impulsa estratègies que contribueixen al desenvolupament econòmic i a la promoció d’activitats tradicionals o educatives, que van començar l’any passat.
La jornada també ha comptat amb la presència de Sergi Riba, del parc de la vall de Sorteny, i Matthieu Cruèges, del parc natural dels Pirineus de l’Arièja. Tots els experts han remarcat la necessitat de cooperació entre els espais protegits d’Andorra, Catalunya i França.
LLEI DE PROTECCIÓ DE LA NATURA
En el marc de la jornada, el ministre de Medi Ambient, Vicenç Alay, ha anunciat que el Govern ha començat a treballar en la llei de protecció de la natura. Fins ara s’ha fet diversos intents que no han prosperat, i per això Alay desitja que aquest sigui el definitiu en un futur que “espero que sigui immediat”. Aquest text és una peça estratègica per al funcionament dels parcs, permet ordenar polítiques i el mateix territori i impulsar activitats que poden ser una sortida econòmica més enllà del turisme d’hivern o el comercial. Alay ha destacat la bona entesa amb els comuns, que són els titulars dels indrets de muntanya, i ha remarcat que cal avançar en el mateix sentit que els països veïns, on als parcs hi ha nuclis habitats.