Els hotelers veuen un futur negre per al sector. I n’esperen tan poc que hi ha propietaris que planegen tancar els seus allotjaments quan ja no en puguin treure cap mena de rendiment. Segons va explicar la presidenta d’Autèntics Hotels d’Andorra (AHA), Cristina Canut, “hi ha gent desmoralitzada que acabarà d’explotar els seus establiments fins que no en puguin treure una gota més” i els tancaran o reconvertiran en una altra cosa.
Segons han explicat fonts del sector, aquesta situació s’està donant en dos hotels de Sant Julià de Lòria que ara per ara estan oberts però que no es plantegen invertir perquè no estan generant cap fruit. Altres fonts van indicar que les dificultats que tenen les empreses del sector per invertir fan que acabin perdent el tren i es vegin abocades a haver d’abaixar la persiana. Canut explica que és necessari anar renovant les instal·lacions perquè si no “et quedes antic i et quedes fora”.
La presidenta de l’AHA va posar en relleu que les inversions s’han limitat molt en els darrers anys. “El que fa vint anys que no fa obres a casa seva ara no crec que les faci perquè té un problema”, exposa. La qüestió és que encara que tingui els diners per fer aquestes millores dubtarà abans de tirar-les endavant perquè “no està segur que sigui una bona inversió”. “Potser és millor tenir-los al banc”, va assenyalar, al mateix temps que va assegurar entendre el desànim dels companys i la falta de ganes.
Altres fonts del sector van remarcar que ara per ara són els bancs els que van aguantant els establiments hotelers, i que, en no tenir capacitat d’inversió, de millores en les infraestructures se’n fan molt poques i el parc hoteler va quedant enrere. Així, si mirem cas per cas, “segur que hi ha drames que fan por”, exposen.
Des de la Unió Hotelera d’Andorra (UHA) ja es va llançar fa temps la proposta de crear una cooperativa per donar resposta a les dificultats amb què es trobaven els establiments. Així s’evitava l’altra sortida que hi ha a la situació actual, i que passa perquè vagin tancant negocis i que això permeti augmentar la rendibilitat dels que quedin.
Aquesta cooperativa consistiria a centralitzar les compres i les vendes dels diferents establiments, però també es podrien centralitzar els recursos humans i de gestió. La proposta, però, es troba a les beceroles, tot i que s’ha anat plantejant entre els membres de l’associació. Des del sector es recela de plantejar una reestructuració que podria arribar a consistir a dividir els establiments en hotels bons i hotels dolents. I ara per ara, tothom vol continuar sent amo de casa seva i seguir decidint sobre el futur del seu negoci.