Diari digital d'Andorra Bondia
El Col·legi ha engegat una recollida de firmes entre les famílies.
El Col·legi ha engegat una recollida de firmes entre les famílies.

Els logopedes demanen que les sessions en horari lectiu no siguin absentisme


Escrit per: 
Meritxell Prat / Foto: BonDia

El Col·legi de Logopedes ha expressat el seu malestar perquè des de l’inici d’aquest curs es registra com a absentisme escolar, les faltes d’assistència d’aquells alumnes de l’escola andorrana que acudeixen a sessions en horari lectiu. És per aquest motiu que han demanat al ministeri d’Educació que canviï els criteris.

De fet, el 2 de desembre van mantenir una reunió amb la ministra, Ester Vilarrubla, per traslladar-li la demanda i van arrencar-ne el compromís que ho estudiarien i mirarien d’establir conjuntament els criteris per determinar “en quines situacions es pot sortir” de classe. Havent passat un mes i no disposant de resposta oficial, el col·lectiu professional ha engegat una recollida de firmes entre les famílies per copsar la visió que en tenen al respecte i el suport amb què compten. “Hem volgut prémer l’accelerador”, admetia la presidenta del Col·legi, Sara Fité, defugint fer més gran la confrontació, però reivindicant que se’ls tingui present i que se’ls escolti.

“Fins ara si algun nen amb dificultats havia d’acudir a les nostres consultes en horari lectiu ho negociàvem amb l’escola i aconseguíem trobar un sistema que anés bé a les dues parts”, va explicar la presidenta del Col·legi, afegint que des d’aquest curs la situació ha canviat i s’aplica de manera estricta el reglament d’absentisme. La situació “ha generat estrès a les famílies” perquè el fet d’haver de deixar d’acudir a la consulta comporta fer passos enrere en el treball fet fins ara amb els infants i “estan preocupades per les conseqüències que pot tenir”. A més, recorden que amb la creixent demanda que hi ha hagut es fa molt difícil poder encabir totes les demandes fora de l’horari escolar, a més d’apuntar que en alguns casos, fer les sessions un cop acabada la jornada escolar no és d’ajuda perquè els infants ja estan molt cansats.

Fité reconeix que de la reunió amb el ministeri en van sortir un pèl “molestos” perquè “se’ns va equiparar el fet d’anar al logopeda amb anar a jugar a tennis, i la logopèdia no és una activitat de lleure”. Amb tot, deixen clar que no es tracta d’una confrontació directa i que veuen possible assolir una entesa.

Ministeri
I és que la mateixa ministra assegura que es va deixar la porta oberta a trobar el punt d’equilibri i es va mostrar sorpresa per la reacció. “Potser esperaven una resposta més immediata”, apuntava, reconeixent que les vacances de Nadal no han ajudat a accelerar la qüestió.

Vilarrubla va deixar clar que entén la importància de la logopèdia per garantir un bon aprenentatge a tots aquells infants amb problemes, però també es va mostrar preocupada pel fet que perdre hores de classe no pugui acabar sent contraproduent. Per tant va insistir en el compromís “de fer un treball conjunt per establir uns criteris i procediments” que permetin definir en quins casos les sessions es poden fer en horari lectiu i en quins no sense “caure en la subjectivitat de cadascú”. “Cal estipular-ho bé perquè no tothom pot marxar en horari escolar”, va exposar.

De la mateixa manera va recordar que si bé faltar un dia a classe per una visita puntual al metge o al logopeda no es considera absentisme, com tampoc si un infant està malalt durant una setmana i això li impedeix anar a escola, “si faltes cada dia de 9 a 11, o si arribes tard cada dia, llavors sí”. Vilarrubla va indicar que no s’ha fet cap modificació més al reglament d’absentisme des del 2019.

Acord
Fité va indicar que comparteixen la visió de la ministra d’establir uns criteris i que són conscients que “no s’hi val tot”. Així les coses va detallar que des del seu punt de vista els infants més petits són els que més necessitat tenen d’atenció en horari escolar perquè si es deixa per després estan cansats i és molt difícil que parin atenció. “Els afegim una càrrega mental més i és insostenible”, va asseverar. També creu que s’hauria de fer excepció amb aquells que pateixen les problemàtiques més greus, com les dislèxies més fortes. “Hi ha trastorns molt feixucs i està comprovat que quan el cervell té més capacitat d’aprenentatge és al matí”, va matisar. Per tot plegat, confien arribar a una entesa. “Crec que ni nosaltres ni el ministeri vol anar en contra de la millora i el progrés dels infants”, va concloure.

logopedes
sessions
horari lectiu
absentisme

Compartir via

Comentaris: 0

Contacta amb nosaltres

Baixada del Molí, 5
AD500 Andorra la Vella
Principat d'Andorra

Telèfon: + 376 80 88 88 · Fax: + 376 82 88 88

Formulari de contacte