Diari digital d'Andorra Bondia
Collage dels propietaris de negocis de la Seu amb imatges dels establiments tancats per secundar la vaga.
Collage dels propietaris de negocis de la Seu amb imatges dels establiments tancats per secundar la vaga.

Els perruquers de la Seu, en vaga


Escrit per: 
A. Doral / Foto: BonDia

Els 42 establiments de perruqueria i estètica de la Seu secunden la jornada de protesta contra l’IVA de luxe.

“S’ha vist que som un servei essencial, oi? Aleshores com és que ens fan aplicar un IVA de luxe?” Pregunta gens retòrica la de l’Anna Moreno des d’una de les 42 perruqueries i barberies  de la Seu d’Urgell que ahir van abaixar la persiana en una jornada de vaga. També els centres d’estètica, però en aquest cas, amb el matís que ja estaven obligats a tenir tancat amb les més recents restriccions sanitàries. El sector (és una convocatòria estatal a la qual s’han sumat els establiments alturgellencs) troba que aquest precisament “és un bon moment per reivindicar-nos”, indica Moreno. 

L’origen del problema que ara esclata se situa al setembre del 2012, quan el govern espanyol va decretar l’apujada de l’IVA que fins aleshores aplicaven, 8%, un tipus reduït, fins al 21%, és a dir, el mateix que sumen els articles de luxe. Bona part dels propietaris dels negocis, recorda Moreno,  que aporta fins i tot una dada: el 72%, van decidir no repercutir aquest increment en els clients. “Això va suposar una reducció del marge de benefici des d’un 18% a zero pràcticament. És a dir, que acabes treballant per una nòmina i resant perquè no sigui un mal mes.” Però aquesta era la situació prèvia a la pandèmia, perquè amb les complicacions sanitàries va arribar el temut “mal mes” o més aviat uns quants, de mesos dolents. “Però si el 14 de març es va decretar que som un servei essencial, aleshores sembla incongruent que no estiguem sotmesos a un IVA reduït, oi?”, planteja la perruquera alturgellenca. 

El cas és que la manera com el sector va viure el confinament i els primers passos de l’obertura “va ser bestial”, considera gràficament Moreno, que recorda que així que van poder obrir portes (un dels primers tipus de negoci a fer-ho)   a la clientela en general  “no els podíem donar hora abans de tres setmanes”. Ara encara continuen molt enfeinats, “sobretot perquè hem de dedicar molt de temps a la neteja contínua”. El temps i la despesa que ara els suposen les exhaustives mesures d’higiene que han de mantenir. 

Durant el confinament havien pogut fer servei a domicili per a persones amb mobilitat reduïda o gent d’edat. Però sempre, especifica, derivats a través de serveis socials. “Que quedi clar que el que oferim no és només posar-te guapo, sinó una part de l’atenció a alguns col·lectius”, com ara la higiene de mans i peus a discapacitats. “També hi havia gent que treballava de cara al públic durant el confinament i que necessitava tallar-se els cabells.” És luxe o necessitat, torna a interrogar? Moreno reivindica veu per als centres d’estètica, obligats a romandre tancats durant quinze dies, “però de nosaltres no se’n parla, només sembla que doni veu als bars”. Es plany que es posi en dubte la seguretat sanitària en uns locals on “la higiene és sempre primordial, similar a la que pugui existir en un hospital”, assegura. “Quan entrem a la cabina amb una clienta semblem astronautes”.

la Seu
coronavirus
covid
perruquers
en vaga
Comentaris: 0

Contacta amb nosaltres

Baixada del Molí, 5
AD500 Andorra la Vella
Principat d'Andorra

Telèfon: + 376 80 88 88 · Fax: + 376 82 88 88

Envian'ns un correu electrònic