Els pisos del Solà d'Enclar per a pacients de salut mental començaran a funcionar aquest dijous. Així ho han anunciat aquest matí la ministra de Salut, Helena Mas, i el cap de servei de salut mental i addiccions del SAAS, Joan Soler, durant una visita a les instal·lacions amb la premsa.

Mas ha destacat que aquesta iniciativa és una "línia estratègica" per treure l'atenció de l'entorn hospitalari i apropar-la a la comunitat.  A més,  s'ha mostrat satisfeta de poder per fi fer aquest pas: "Donem el tret de sortida a un recurs que posa la persona al centre i surt de la visió hospitalocèntrica per apropar la salut mental a la comunitat", ha afirmat. I és que els habitatges estan dissenyats per oferir als usuaris un "entrenament per a la vida autònoma" en un entorn segur, tal com han posat en relleu tant la ministra com Soler. "Volem que aquestes persones facin un assaig d'anar a viure en un pis de forma autònoma", ha apuntat la ministra.

Concretament seran dos pacients els que estrenaran les llars amb suport situades a la tercera planta de l'antiga clínica Santa Coloma o si ho prefereixen a sobre del centre residencial d'educació intensiva (CREI). En aquesta planta hi ha un total de cinc apartaments individuals o dobles equipats amb cuina i sala d'estar pròpia que poden acollir entre 5 i 9 usuaris. Estan destinats a persones estables que ja fan una vida activa (estudis o feina) i només necessiten un seguiment puntual de Salut Mental. A més de les llars, compten amb una zona comuna; un espai de bugaderia; i una sala per al personal assistencial. En relació amb aquests usuaris Soler ha comentat que "l'autonomia és elevada i el nostre suport serà puntual; són pacients que ja estan en procés de tornar a estudiar o a la feina".

A la segona planta, de suport més intensiu i continuat per part dels equips professionals en aspectes essencials de la vida quotidiana com ra la gestió de l'habitatge, la cura personal o la vinculació als serveis sanitaris i socials, hi ha nou habitacions amb capacitat per entre 9 i 12 usuaris. També tenen espais comuns on els professionals del SAAS acompanyaran els usuaris en les tasques del dia a dia. Aquesta planta està distribuïda en nou dormitoris (3 individuals amb bany; 3 individuals adaptats amb bany; 3 dobles adaptats amb bany), una zona comunitària amb cuina i una sala per al personal assistencial.

Gestió compartida
Els usuaris d'aquest nou recurs de salut mental signaran un contracte de lloguer amb l'Institut Nacional de l'Habitatge (INH). En el cas dels pisos pròpiament dits de la tercera planta hauran de pagar entre 250 i 350 euros; en canvi, el cost de les habitacions amb suport de la primera planta serà de 180 euros.

Segons ha detallat el cap de salut mental, la gestió assistencial es portarà a terme des de salut mental del SAAS, a través de l'equip multidisciplinari format per psiquiatre, psicòleg, treballador social, educador social, integrador social, terapeuta ocupacional i infermeria que s'està en vies de reforçar encara més, segons ha explicat Soler.

Soler també ha subratllat que aquests pisos permeten tancar el cercle assistencial per a pacients que provenen de l'àrea d'infanto-juvenil (majors de 18 anys), addiccions o de l'hospitalització general. L'objectiu final és que l'estada, que serà d'uns mesos segons el procés de cada persona, serveixi de pont cap a una integració total en la societat.

Serà el ministeri de Salut el responsable últim de la supervisió del recurs. I qui decidirà quins pacients hi han de ser usuaris? Doncs serà un comitè tècnic format per membres de les tres institucions implicades el qui ho farà i avaluarà els perfils que residiran als habitatges.

Preguntada sobre el cost global del projecte, la ministra ha indicat que aquest nou recurs assistencial ha suposat una inversió total de 320.000 euros comptant el condicionament de les instal·lacions i el mobiliari.

Mas també ha aprofitat per recordar que aquest recurs se suma als que darrerament s'han impulsat des de Salut com ara el Ròdol o dels quals Andorra es beneficiarà en gran mesura com el promogut pel bisbat d'Urgell, el centre de salut mental Sant Lluís a la Seu d'Urgell.