A partir del proper 1 de setembre, les empreses hauran de fer els seus tràmits a l’edifici administratiu del Prat del Rull, on els últims anys no es podien fer tràmits de cap tipus. Ara s’obrirà només per a les empreses. Allà hi haurà quatre taules per atendre-les, sempre amb cita prèvia, i acompanyar-les en el procés de digitalització. D’aquesta manera també es vol descarregar el servei de tràmits de l’edifici administratiu per poder oferir una millor atenció a la ciutadania. Així ho ha explicat el ministre de Funció Pública i Transformació Digital, Marc Rossell, que ha presentat un seguit de mesures amb l’objectiu de “reforçar el servei de tràmits i alhora acompanyar les empreses a fer aquesta digitalització”.
Aquestes taules de l’edifici Prat del Rull comptaran amb professionals preparats, i el servei de tràmits de l’edifici administratiu tindrà nous treballadors, en primer moment en formació. D’aquesta manera, es reforça l’atenció a la ciutadania, ja que es mantindran les taules de l’edifici del carrer Prat de la Creu alhora que es derivaran tots els tràmits empresarials al Prat del Rull.
Amb aquest reforç, també es millorarà l’acompanyament en la digitalització. Pel que fa a les empreses, Rossell ha recordat que tindran l’obligació de contactar amb l’Administració telemàticament −l’objectiu marcat és que per al 2026 així sigui−, però s’és “conscient” que cal reforçar també l’acompanyament d’aquestes en aquest procés. Per això, el servei de tràmits del Prat del Rull servirà també per fer aquest acompanyament i mostrar a les empreses com fer els tràmits en línia. Amb aquest objectiu, també s’instal·laran ordinadors perquè la ciutadania pugui fer els seus tràmits digitalment però amb assessorament presencial. I, en paral·lel, es manté el servei d’assistència digital telefònica a través del número 875700 de les 8 a les 20 h. Aquest trànsit de les empreses cap a la digitalització “permetrà, d’alguna manera, alliberar espai de cara a la ciutadania i millorar la tramitació”, ha argumentat el ministre. A més, i especialment per a les empreses, els responsables del servei de tràmits destaquen que per la via digital és més ràpid i es poden fer a qualsevol hora i qualsevol dia. En aquest punt, Rossell ha recordat que, malgrat que per a les empreses sigui obligatori el contacte digital amb l’Administració, per a la ciutadania es mantindran obertes les dues vies, la presencial i la telemàtica, perquè cadascú esculli.
D’altra banda, també es preveu la priorització d’una línia per a la recollida de documents, ja que, malgrat que s’hagi començat el llançament de la cartera digital, encara hi ha carnets i certificats que cal recollir físicament.
Resultats, a la tardor
Segons Rossell, “s’espera que durant la tardor ja comencem a recollir resultats de tot plegat”, encara que el setembre encara serà un mes de transició, en el qual “no s’espera veure un canvi radical a nivell de la tramitació”. Ara bé, “d’aquí a final d’any veurem uns canvis significatius a nivell de la gestió de tràmits, i sobretot pel pas de les empreses a la digitalització”, ha conclòs el ministre.
Contribuirà als resultats el fet que el MIL, la forma anterior al certificat digital de què es disposava per identificar-se electrònicament davant l’Administració pública, deixarà de ser vigent al novembre. En aquest punt, el ministre ha comentat que hi ha al voltant de 8.000 usuaris d’aquesta via que s’espera que passin a fer servir el certificat digital. Val a dir que es calcula que hi ha expedits uns 50.000 certificats digitals, i tenint en compte una població al voltant dels 75.000 habitants adults, es considera “una ràtio molt satisfactòria”.
Les mesures s’han treballat prèviament amb la Cambra de Comerç, Indústria i Serveis (CCIS), l’Empresa Familiar Andorrana (EFA) i la Confederació Empresarial Andorrana (CEA), per conèixer també les seves necessitats, i “continuarem a l’escolta”, ha afirmat el titular de Funció Pública i Transformació Digital. De fet, són fruit de “mesos treballant intensament”, fent una anàlisi del perquè del “bloqueig” del servei de tràmits i organitzant webinars i reunions amb diferents sectors del teixit empresarial i de la societat civil per entendre’n les necessitats. “És una prioritat entendre per què no totes les empreses han fet el pas” i “entendre quins són els frens”, ha manifestat Rossell. Una de les conclusions a què s’ha arribat és que “la informació potser no ha arribat”.
Un de cada quatre
I pel que fa a la informació que potser no ha arribat, Rossell ha recordat que ja es disposa de tot el catàleg de tràmits digitalment i que molts d’aquests tràmits ja es poden fer online.
Ara per ara, al voltant d’un de cada quatre tràmits es fa digitalment, exceptuant els relatius a tributs, una proporció que haurà d’augmentar a mesura que la població conegui la possibilitat de fer els tràmits online en qualsevol moment, sense cues ni cites prèvies.