Els comuns són conscients de la problemàtica que existeix al voltant de l’habitatge i qui més qui menys ja ha començat a posar fil a l’agulla per mirar de contribuir a aportar solucions a la qüestió. En aquest sentit, des del Comú d’Encamp, la cònsol major, Laura Mas, va recordar que en el programa portaven dos punts específics que volen mirar de prioritzar: una reducció del 50% de la cessió econòmica en terreny urbà consolidat per a les noves construccions que es destinin al lloguer i ajudes complementàries al pla Renova, prioritzant, també, les reformes a pisos que siguin de lloguer.


I justament aquest canvi d’ordinació per permetre rebaixar la cessió obligatòria, que ara està al 10% i per tant, passaria al 5%, serà un dels primers canvis que es materialitzaran. “L’ordinació és una prioritat del departament de reactivació econòmica i no crec que trigui a arribar perquè ens corre pressa”, va manifestar, deixant clar que “com més aviat la tinguem, abans es podrà començar a construir i abans tindrem els pisos a disposició dels ciutadans”. De fet, és un dels temes que hi ha previst tractar en la pròxima reunió de majoria.


La cònsol està convençuda que la mesura “portarà els seus fruits”, ja que segons va avançar “ja tenim tres possibles projectes que podrien fer que hi hagués construccions d’habitatges de lloguer a la parròquia”. Per això ho considera “una bona solució a llarg termini”. En relació amb aquestes tres propostes de construcció Mas va detallar que es tracta de constructors que s’han posat en contacte amb la corporació i els han manifestat que no saben si destinar els pisos a lloguer o fer-ne la meitat de lloguer i la meitat per vendre. “Quan els hem dit que la nostra voluntat és rebaixar un 50% la cessió econòmica els ha fet reflexionar i s’han mostrat disposats a fer tota la promoció per destinar-la al lloguer”, va destacar, remarcant que “tot això ajuda”. De fet, va posar en relleu el fet que si aquestes promocions d’habitatges s’acaben fent realitat, “posarem més pisos de lloguer al mercat i, a més, de nova construcció. Ajuda a tenir pisos a bon preu i amb bones condicions, que també és important, perquè no només cal centrar-nos a reduir el preu de lloguer, sinó que també cal que els pisos estiguin en bones condicions”.


D’altra banda, en el cas de les ajudes complementàries per al Renova, la cònsol major va explicar que la mesura busca “garantir que hi hagi habitatges existents que estiguin rehabilitats que es posin al mercat, que estiguin en bones condicions i que el preu sigui reduït”.


Laura Mas va reconèixer que si bé “a Escaldes-Engordany i a Andorra la Vella el problema de costos de l’habitatge és molt alt i preocupant, a Encamp potser la problemàtica no és tan excessiva. Però estem convençuts que hem de fer alguna cosa”.


D’altra banda també va apuntar que gràcies al trasllat del ministeri de Cultura a la parròquia, “em consta que hi ha gent que mira per venir a viure a Encamp”. Per tant, esperen que hi pugui haver un repunt de la demanda d’habitatges i ja els interessen noves promocions. En aquest sentit va augurar: “a veure si puja un altre ministeri a Ràdio Andorra i potenciem més la parròquia d’Encamp”.