El delegat del govern espanyol a Catalunya, Carlos Prieto, ha instat Andorra a resoldre l’assumpte dels falsos fronterers. “Són persones que tècnicament tenen residència i permís de treball a Andorra, però que viuen, per exemple, a la Seu d’Urgell o a altres municipis de l’Alt Urgell. Estan empadronats allà i tenen accés a una targeta sanitària i escolarització dels fills i això ho està pagant Espanya i, molt especialment, la Generalitat, que té transferides les competències”, ha dit. 

Prieto ha participat en la  taula rodona sobre el futur de l’aeroport organitzada per l’Empresa Familiar Andorrana (EFA) en seu 26e Cicle, que estava dedicada a l’aeroport d’Andorra-la Seu i que ha tingut lloc en un hotel d’Andorra la Vella.

Punt Schengen
Durant el col·loqui ha sortit el tema d’habilitar la instal·lació com a punt fronterer Schengen, tal com es demana des d’Andorra, també, per part de l’EFA. Prieto ha afirmat que “dependrà d’un paquet de negociació política més àmplia perquè hem d’endreçar tot l’àmbit de relacions entre Andorra i França, en les quals encara hi ha elements pendents”, i ha avançat que “per arribar a pactes sempre cal que hi hagi cessions”, i entre elles l’àmbit migratori.

Amb tot, el delegat del Govern espanyol a Catalunya ha valorat molt positivament els passos fets fins ara per Andorra per solucionar la problemàtica dels falsos fronterers. Per aquest motiu veu viable que l’aeroport acabi rebent vols internacionals des de països que estan fora de l’anomenat espai Schengen.
En aquest sentit, el secretari d’Estat de Transició Energètica, Transports i Mobilitat, David Forné, ha destacat que “poder convertir-nos en un aeroport fronterer serà molt important i crec que entre tots ho podem aconseguir”. Forné ha apuntat la possible creació d’una línia aèria andorrana, fet que serà possible quan, l’any vinent, s’aprovin els reglaments que ha de regular l’espai aeri al país però també la possibilitat de matricular aeronaus sota bandera del Principat.

Forné ha considerat l’aeroport d’Andorra-la Seu “un cas d’èxit de col·laboració pública entre el Govern d’Andorra i la Generalitat de Catalunya”. Per la seva part, el president de l’EFA, Daniel Armengol, s'ha mostrat molt satisfet per l’evolució de l’aeroport que compta amb la presència de trenta empreses i amb tots els hangars ocupats, però ha apuntat que “tots hem de participar més”, i ha afegit que a l’EFA “li interessa tenir connectat Andorra amb el món”. Armengol ha anat més enllà quan va proclamar que “és un moment per al canvi de ritme i per pensar en nous projectes”.

Durant la taula rodona s'ha recordat la singularitat la instal·lació, que es troba en territori espanyol, amb titularitat del govern català i  finançament de l’andorrà i fora de l’espai Schengen. El delegat del govern espanyol a Catalunya ha indicat que caldria un control duaner, un de fiscal i un tercer de fronterer amb presència permanent de policia nacional, agents de la guàrdia civil i efectius de l’agència tributària, però s'ha mostrat optimista tot i que la solució “depèn d’una negociació política més àmplia” a la qual s'ha referit el cap de Govern, Xavier Espot. “Estic convençut que serem capaços i que ho podrem desbloquejar ben aviat, amb el benentès que s’emmarca en un diàleg més ampli per resoldre tota una sèrie de problemàtiques derivades de l’aplicació del trilateral”.

Línia a París
Espot ha deixat clar que “cal garantir un flux de passatgers que validin la viabilitat de les línies”, i ha assenyalat que s’estudia obrir-ne una amb París. El cap de Govern també ha advertit que “quan se’ns demana accelerar, això no es pot fer des de la inconsciència, sinó de forma reflexionada”. 

Des de la societat pública que gestiona la instal·lació, Aeroports de Catalunya, el seu director, Jordi Candela, també s'ha expressat en clau positiva. “A mesura que es demostri que els vols nocturns són segurs, hi haurà més predisposició. És una qüestió de consolidar que tots els avenços que anem aconseguint són fiables”, ha emfatitzat.

L’aeroport va posar en marxa rutes a Madrid i a Palma de Mallorca operades per la companyia Air Nostrum. El vol inaugural amb Madrid es va fer el 17 de desembre del 2021 amb un avió ATR 72-600 i una ocupació del 100% de l’aparell, amb 51 passatgers.


EFA i Govern coincideixen que cal impulsar l’aeroport amb més col·laboració publicoprivada

El president de l’Empresa Familiar Andorrana (EFA), Daniel Armengol, ha proposat, en el marc de la seva intervenció a la taula rodona del 26è Cicle de l’EFA, que una possible solució per donar un nou impuls a l’aeroport Andorra-la Seu seria apostar per una major col·laboració publicoprivada. En aquest punt ha coincidit el cap de Govern, Xavier Espot, que ha tancat la jornada. Ha reiterat el compromís del seu executiu amb l’aeroport com a element clau per aconseguir atreure inversions, diversificar l’economia i projectar el país. Durant la taula rodona ha quedat ben clar que tothom vol apostar per potenciar la instal·lació alturgellenca, que s'ha qualificat de manera unànime com un projecte d’èxit i com un ecosistema de l’aviació.