Les famílies dels alumnes de dos cursos de segona ensenyança de l’escola andorrana d’Ordino van rebre aquesta setmana “per error” un correu electrònic en el qual s’informava de l’expulsió de dos estudiants del centre. En el missatge, a més d’identificar-los amb nom i cognoms, el curs i la classe, s’afegia totes les vegades que havien estat expulsats de l’aula. Immediatament després, rebien un segon correu per comunicar-los que l’enviament del primer havia estat “un error”. Aquest fet ha causat perplexitat i estupefacció en alguna de les famílies que va rebre aquest correu massiu perquè es considera com un fet greu que la informació sobre els alumnes concernits, que són menors d’edat, els hagi arribat. A més, es plantegen alguns interrogants com ara si aquests menors quedaran marcats pels detalls aportats o bé si és suficient comunicar que és un error, ja que si bé el correu es pot i s’ha d’esborrar, teòricament, es pregunten com es pot eliminar això de la memòria i quines garanties hi ha que no torni a passar.   

Canvi de protocol
Feta la demanda al ministeri de Relacions Institucionals, Educació i Universitats, s’explica que la mesura d’expulsar un alumne d’un centre es produeix quan aquest ha protagonitzat el que es considera un incident greu o molt greu. La comunicació que es porta a terme en aquests casos és fer una trucada a les famílies i mantenir una reunió amb els pares o tutors legals dels estudiants expulsats per avaluar la situació. Des d’Educació s’assegura també que en cap cas es produeix la comunicació d’una expulsió per correu electrònic a les famílies afectades. El que sí s’ha efectuat fins ara és informar de l’expulsió la resta de famílies de la classe implicada però “sense especificar nom i cognoms dels alumnes”.

Anant al cas concret, Educació reconeix que la comunicació detallada de l’expulsió es va produir per “un error humà del centre educatiu”. És per això que el correu va arribar a les famílies quan els destinataris eren els tutors i professors dels alumnes per informar-los de l’expulsió amb la finalitat que no els posessin una falta d’assistència. 

Així les coses, arran d’aquest incident, des d’Educació diuen que es mirarà de canviar els protocols per informar d’aquest tipus d’incidències a les parts implicades. I, ara per ara, s’està estudiant com es poden millorar aquests procediments.

Violació de seguretat
Precisament la millora dels protocols és una de les mesures correctores que es proposen des de l’Agència de Protecció de Dades (APDA). I és que l’organisme considera que la comunicació indeguda de dades identificatives de dos menors a tercers sense base jurídica constitueix una violació de la seguretat de les dades personals tal com recull l’article 4.13 de la Llei de protecció de dades personals.  Així mateix, es detalla que d’acord amb l’article 36 de la mateixa llei, el responsable del tractament, en aquest cas el centre educatiu o l’ens titular, ha de notificar la violació de seguretat a l’APDA en el termini màxim de 72 hores, sempre que sigui probable que la violació comporti un risc per als drets i llibertats de les persones afectades. I tractant-se de menors i d’una comunicació massiva a tercers pot implicar un risc suficient per considerar obligatòria aquesta notificació.

Igualment, en opinió d’aquesta agència, la simple remissió d’un segon correu advertint de l’error no constitueix per si sola una mesura correctora suficient. Per aquest motiu consideren que el responsable del tractament, a més d’avaluar els protocols de comunicació i de notificar-ho a l’APDA hauria de donar una informació individualitzada i clara a les famílies dels menors afectats de les dades comunicades, els destinataris, els possibles riscos i les mesures per mitigar-los.

Finalment, l’APDA recorda que el ministeri d’Educació disposa d’un delegat de protecció de dades prop de l’agència, al qual es poden adreçar les famílies per exposar les qüestions relacionades amb el tractament de les seves dades i per exercir els seus drets.