El nou vial de la Massana ja ha començat a caminar, amb l’inici de les obres de la primera fase o tram 2, entre la Serra de l’Honor i la Cabanota, que duraran dos anys –acabaran el 2026– i que costaran uns 8 milions d’euros, assumits entre el Govern (3,6 milions) i el Comú de la Massana (4,6 milions). El conjunt de la infraestructura, que consta de quatre trams, costarà 32 milions d’euros i s’enllestirà l’any 2027. A més, el ministre de Territori i Urbanisme, Raül Ferré, no ha descartat avui, en la presentació de l’inici de les obres, que s’acabi fent el tram 1 descartat inicialment per ser excessivament car.

Precisament, la rampa del principi d’aquest tram 1 ja està construïda, a la sortida del túnel de les Dos Valires. De moment, s’ha habilitat com a espai on els cotxes poden posar les cadenes quan neva. “Això no treu que, de cara al futur, no sé quan, el tram 1 s’acabi fent, tal com estava previst inicialment, ja que el projecte està fet i els terrenys estan signats per poder fer l’obra sense cap problema, així que potser es farà d’aquí sis, set o vuit anys, no ho sé, però la possibilitat està oberta”, ha revelat Ferré.

En el pla sectorial de noves infraestructures del 2005, la desviació de la Massana presentava un cost que s’acostava als 60 milions d’euros i ara, després d’un any de feina tècnica i de la proposta del Comú de la Massana, es va trobar la solució alternativa que s'ha començat a construir avui, amb un traçat íntegre de 2 quilòmetres dividit en quatre trams que redueix la inversió inicial a la meitat i que es considera igual d’efectiva des del punt de vista de mobilitat.

Tornant al tram 2 o fase inicial, presenta una longitud de 610 metres en l’antic camí ral que connectava la Massana amb Escaldes-Engordany. Sobre les afectacions que tindrà per al trànsit els dos anys d’obres, Ferré ha explicat que la majoria dels treballs es faran fora de la carretera general. Només al revolt a a l’altura de la Serra de l’Honor, on ara hi ha quatre carrils, dos de pujada i dos de baixada, hi haurà restriccions per fer l’accés al vial des de la carretera general. Ara bé, els treballs seran nocturns per molestar el mínim possible la circulació, que quedarà reduïda en algun moment a només dos carrils, un per cada direcció.

Un altre aspecte a destacar per a la construcció d’aquesta gran infraestructura són els convenis amb els propietaris dels terrenys afectats, que en la seva gran majoria, segons ha assegurat el ministre de Territori i Urbanisme, ja estan signats. “Fins ara no hi ha hagut cap problema amb els propietaris per signar els convenis, ja que saben que és un projecte d’interès nacional i el que volem és consensuar al màxim i arribar als millors acords”, ha afirmat Ferré. Així, ha afegit, “anem fent de mica en mica i tenim molt marge, ja que encara falten dos anys per licitar els últims trams”.

Pel que fa a l’impacte sobre el medi ambient, el ministre ha assegurat que “la tala d’arbres no és tan important, l’impacte és molt mínim, perquè hem de tenir en compte que el vial passa per prats i els propietaris haurien pogut construir-hi o el mateix Comú hauria pogut urbanitzar el camí ral”.

Des del Comú massanenc, la cònsol major, Eva Sansa, ha emfatitzat que “per a nosaltres és una gran notícia, perquè ara tenim molts embussos, tothom es queixa del trànsit i veiem punts en què hi ha molta contaminació i inseguretat, hi haurà un abans i un després”. A partir d’ara, el Comú començarà a treballar en el pla d’embelliment del centre del poble, amb zones de vianants i més espais verds, amb l’objectiu de fer el passeig agradable.