Diari digital d'Andorra Bondia
Un moment de la visita d’obres al talús que té risc d’esllavissar-se, ahir.
Un moment de la visita d’obres al talús que té risc d’esllavissar-se, ahir.

França diu que si el ritme es manté el tall durarà menys de 4 setmanes


Escrit per: 
M.S.C. / FOTO: J.G.

El bloc rocós al talús de l’RN-22 que està en perill d’esllavissar-se és menys dur del que els tècnics esperaven i per això les obres progressen més ràpid del previst. “Som optimistes, avancem bé, i si tot continua com ara podrem donar pas alternatiu abans de quatre setmanes”, va anunciar Hubert Ferry-Wilczek, director de la direcció interdepartamental de carreteres del sud-oest (Dirso), en la visita sobre el terreny que va tenir lloc ahir. Amb tot, va advertir que en els propers dies es pot perdre el temps que s’ha guanyat fins ara, sobretot tenint en compte que per avui s’esperen pluges. És per aquest motiu que Ferry-Wilczek no va voler precisar cap termini per a la reobertura fins a la reunió que hi ha prevista pel 13 de maig. 

Dilluns va començar la fase de securització al talús afectat, amb quatre pales i una plantilla de 20 persones que treballen (també els festius i caps de setmana) per estabilitzar la zona. Les actuacions consisteixen a eliminar la terra i els blocs rocosos més crítics i la instal·lació d’una protecció de tres metres d’alçada a la carretera. Abans d’això va caldre fer les primeres purgues de forma manual, eliminar els arbres que hi havia i instal·lar uns ancoratges de sis metres de profunditat per assegurar la intervenció de la pala aranya a la zona més alta. Els tècnics francesos van explicar que hi ha 6.000 metres cúbics que tenen risc de desprendre’s i per això és necessari retirar-los. Amb els treballs el que es persegueix és fer un pendent més suau al talús, d’uns 40º o 50º. Així mateix van exposar que tot i que les obres avancen bé, ahir eren “incapaços” d’anunciar una data d’obertura. Ferry-Wilczek va explicar que cada any hi ha esllavissades en aquesta carretera però la del pont de la Mina és de més importància.
El director de la Dirso també va rebutjar la proposta dels comerciants del Pas de la Casa d’habilitar dues navettes (una a cada costat del punt de l’esllavissada) per transportar els visitants que volen arribar al poble encampadà mentre duri el tall. La proposta és que aquestes persones travessessin a peu la zona de l’obra. Ferry-Wilczek va explicar que la caiguda de materials podria ferir algun vianant i és per això que ara es reforçarà la seguretat de l’obra amb tanques ja que hi ha gent que hi circula a peu, un fet que pertorba la marxa dels treballs.
El cap de Govern en funcions, Antoni Martí, de la seva banda, va celebrar a peu d’obra que la Dirso i el prefecte hagin “tingut paraula” i va agrair que s’hi hagin destinat “tots els mitjans tècnics”. Martí es va mostrar esperançat de poder donar “bones notícies” sobre el calendari dilluns que ve.
A l’últim, el director de la Dirso també va assegurar que l’RN-22 “és tot excepte una carretera oblidada”. Així va assegurar “ens n’ocupem” i una mostra d’això són els treballs que es fan cada any de securització i de reparació de la calçada. A més va recordar l’acord francoandorrà per la securització dels corredors d’allaus i contra la caiguda de blocs rocosos, amb un pressupost de 21 milions i finançada a dues bandes. Un altre exemple és l’actuació amb l’esllavissada al pont de la Mina. Va exposar que la via es va tancar dissabte, que diumenge a les 7.30 hores ja hi havia una reunió amb l’empresa responsable dels treballs i que les obres van començar l’endemà mateix. Aquesta fase de preparació va finalitzar diumenge passat i des d’ahir ja es van posar “tots els mitjans pesats d’intervenció”. 

 

Govern concretarà avui les ajudes, entre les quals hi pot haver la subvenció de la CASS

El Govern “acabarà de concretar” avui les mesures per als empresaris del Pas de la Casa analitzades en un consell de ministres extraordinari celebrat ahir. El cap de Govern en funcions, Antoni Martí, va explicar que el plec d’actuacions s’anunciarà avui en roda de premsa i que n’hi haurà que seran d’aplicació immediata mentre que d’altres requeriran canvis legislatius. En tot cas, les que entrin en vigor a més llarg termini seran retroactives per “pal·liar els danys” provocats pel tall.
Algunes iniciatives que ja s’han dut a terme són l’agilització dels tràmits a la Duana espanyola, que ha mostrat la predisposició a destinar més mitjans i obrir durant més hores. Martí també va avançar que “podria haver-hi una subvenció del Govern” a les cotitzacions dels patrons a la CASS (uns diners que sortirien d’aquest fons especial). Abans, però, caldrà quantificar les persones afectades i  per aquest motiu en la reunió d’ahir hi va participar la directora de la CASS a més de personal d’Intervenció “per veure quines coses podem fer sense passar pel Consell General”. Una altra de les actuacions serà una campanya, organitzada per Andorra Turisme, per compensar les pèrdues. En tot cas, el cap de Govern en funcions va assegurar que “moltes” de les propostes fetes pels comerciants del Pas de la Casa tenen una resposta positiva.
Martí també va explicar que l’executiu en funcions treballarà per deixar el paquet d’actuacions al màxim d’afinat possible per tal que el proper Govern el pugui tirar endavant, “hi hagi el cap de Govern que hi hagi”. Per això Martí es va reunir a la tarda amb els caps de llista electes amb l’objectiu d’informar-los sobre la marxa dels treballs a l’RN-22 i les mesures que es pensen aplicar. El cap de Govern va destacar la importància de la trobada per assegurar la continuïtat d’aquestes accions. Perquè això succeeixi, “cal que hi hagi confiança i complicitat del Govern amb totes les forces polítiques”, va declarar.

 

RN-22
tall rn-22
Pas de la Casa
esllavissada

Compartir via

Comentaris: 0

Contacta amb nosaltres

Baixada del Molí, 5
AD500 Andorra la Vella
Principat d'Andorra

Telèfon: + 376 80 88 88 · Fax: + 376 82 88 88

Formulari de contacte